Industry Wire

Geplaatst door Norstat

Norstat en Conveo verleggen met AI samen de grenzen van kwalitatief onderzoek in Europa

Amsterdam, 15 oktober 2025 – Marktonderzoeksbureau Norstat en AI-onderzoeksplatform Conveo bundelen hun krachten. Hierdoor kunnen organisaties in heel Europa kwalitatief onderzoek laten uitvoeren dat sneller en schaalbaarder is, en net zo betrouwbaar als traditionele onderzoeksmethodes. “Conveo automatiseert het onderzoek met AI; Norstat stelt hoogwaardige, betrouwbare onderzoekspanels samen die de kwalitatieve data leveren die Conveo nodig heeft”, aldus Hans van Avendonk, managing director van Norstat. “We kunnen nu onderzoeken uitvoeren die vroeger ondenkbaar waren.”

In gesprek met AI
Conveo’s AI-technologie automatiseert het volledige kwalitatieve onderzoeksproces. Respondenten worden via video geïnterviewd door een AI, die slimme vervolgvragen stelt, de gesprekken analyseert en inzichten genereert op basis van lichaamstaal, spraak en de inhoud van de antwoorden. “Ongeveer 80 procent van de inzichten uit onze onderzoeken komen voort uit de vervolgvragen die de AI stelt”, licht Hendrik van Hove toe, co-founder van Conveo. “Dit laat zien hoe belangrijk het is dat de AI gesprekken kan voeren die echt menselijk aanvoelen en kan doorvragen als een ervaren onderzoeker.”

Van 10 weken naar 5 dagen
De AI-assistent heeft als gevolg dat aanzienlijk minder onderzoekers het veld in hoeven om kwalitatief onderzoek uit te voeren. Van Hove: “Dit scheelt ontzettend veel tijd en geld. Niet alleen voor de onderzoekers, die minder hoeven te reizen en meer tijd overhouden voor andere werkzaamheden, maar ook voor de organisaties die het onderzoek laten uitvoeren. Het hele onderzoekspanel kan nu tegelijkertijd door de AI ondervraagd worden. Hierdoor duurt het gemiddeld niet 10 weken, maar 5 dagen voordat je inzichten hebt.”

Hogere betrouwbaarheid
Daarnaast verhoogt het gebruik van video de betrouwbaarheid van de onderzoeksresultaten. “Wanneer respondenten via video geïnterviewd worden, kunnen we niet alleen luisteren naar wat ze zeggen, maar ook observeren wat ze doen. Zo zien we de kleinste details die de respondenten zelf wellicht niet noemen, maar die wel waardevolle inzichten kunnen opleveren. Juist die kleine details kunnen kwalitatief onderzoek via video betrouwbaarder maken, omdat je in de leefwereld van de consument kruipt. Juist doordat Norstat werkt met kwalitatief de beste respondenten, levert onderzoek via video nog betrouwbaardere en rijkere inzichten op”, vertelt Van Hove.

Geen vervanging, maar opvulling van gat in de markt
Het is niet zo dat de AI het kwalitatieve onderzoek vervangt, benadrukt Van Avendonk. “We zijn de samenwerking aangegaan zodat we snel en op grote schaal betrouwbare antwoorden kunnen verzamelen. We merken dat er een groeiende behoefte is in de markt aan snelle inzichten gestaafd met diepgaande antwoorden van grote groepen respondenten om snel en goed onderbouwde besluiten te kunnen nemen, en dat kunnen we nu leveren.” Volgens Van Avendonk is dit geen vervanging van kwalitatief of kwantitatief onderzoek, maar zitten Norstat en Conveo met deze oplossing precies in het midden.

Optimale respondentenervaring
Hoewel AI-technologie steeds beter wordt, blijft één factor bepalend voor de kwaliteit van de inzichten volgens Van Avendonk: de betrokkenheid en de ervaring van de deelnemer. “Succesvolle AI-onderzoeken moeten niet alleen technisch kloppen, maar ook een fijne ervaring zijn voor de respondent. Daarom helpen we panelleden proactief met deze nieuwe onderzoeksvorm. Onderzoek is en blijft immers mensenwerk”, concludeert Van Avendonk.

Einde persbericht

Over Norstat
Norstat is een van de toonaangevende dataverzamelaars voor marktonderzoek en inzichten in Europa. Wij combineren beproefde onderzoeksmethoden met de nieuwste technologieën om betrouwbare data te verzamelen over elk gewenst onderwerp of doelgroep.

Het bedrijf werd in 1997 opgericht in Noorwegen en is inmiddels actief in Denemarken, Zweden, Finland, Estland, Letland, Litouwen, Polen, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en Ierland, Frankrijk, Zwitserland, Nederland, Oostenrijk en Italië.

Over Conveo
Conveo is een Belgisch AI-platform dat wereldwijd actief is met 400+ klanten en kwalitatief onderzoek volledig automatiseert met behulp van intelligente video-interviews. De technologie combineert spraakherkenning, gedragsanalyse en natuurlijke taalverwerking om diepgaande inzichten te genereren die organisaties helpen sneller en beter onderbouwde beslissingen te nemen.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht