Oculus Rift, Google Glass, interactieve TV en robotlibelle op Mediapark Jaarcongres

Op 26 juni organiseren Beeld en Geluid, de Media Academie en iMMovator voor de zevende keer het Mediapark Jaarcongres in studio 21 op het Media Park. Traditiegetrouw richt dit vakcongres zich op de laatste ontwikkelingen in de media industrie en laat de nieuwste technieken zien. Zo kunnen de bezoekers van dit congres dit jaar experimenteren met een Google Glass, ervaren hoe het is een Oculus Rift op te hebben en kan het publiek kennis maken met een zelfsturende robotlibelle die video opnames kan maken. Ook zijn er demo’s van de laatste toepassingen van interactieve TV.

Oculus Rift demo’s

De Oculus Rift is een Virtual Reality bril ontwikkeld voor gamers. De bril meet de bewegingen van het hoofd van de speler, zodat deze bewegingen gebruikt kunnen worden in de besturing van het spel. Hoewel er op dit moment vooral games ontwikkeld worden op de Oculus Rift is dit nieuwe device ook interessant voor andere media. Zo is de filmindustrie al aan het experimenteren met films die te bekijken zijn via deze bril. Op het Mediapark Jaarcongres worden een aantal Nederlandse pioniers op de Oculus Rift bij elkaar gebracht. De Nederlandse bedrijven Archivision, Bepurple, Daniel Ernst, NHTV en Unit40 zijn aanwezig om de bezoekers van MPJC een unieke mogelijkheid te bieden een Oculus Rift uit te proberen.

Google Glass Explorers

Ook zal er op het Mediapark Jaarcongres een grote concentratie Nederlandse Google Glass eigenaren aanwezig zijn. In Nederland zijn al diverse media organisaties bezig met het experimenteren met diensten op de Google Glass, waaronder Infostrada, NOS en NU.nl. Op Mediapark Jaarcongres zijn Nederlandse Google Glass eigenaren aanwezig die de bezoekers wegwijs maken op dit nieuwe device. Hoe gebruik je de Google Glass en wat is belangrijk bij het ontwikkelen van nieuwe media diensten op dit device? Deelnemers krijgen uiteraard ook zelf de mogelijkheid om de Google Glass uit te proberen.

Drone

Een ander nieuw technologisch snufje dat gedemonstreerd gaat worden is de drone. Mediapark Jaarcongres haalt een ultra lichte drone, de DelFly, naar het Media Park die de bezoekers in studio 21 in hun stoel zal filmen. Het miniatuurvliegtuigje is voorzien van een nieuw systeem met stereoscopisch beeld. Het hele systeem weegt slechts vier gram en bestaat uit twee camera’s en een minuscule computer. De afstand tot obstakels wordt bepaald door de beelden van de twee camera’s te combineren, op dezelfde manier als mensen doen met hun twee ogen. De minuscule computer verwerkt de beelden net zo snel als ze worden ontvangen, waardoor de DelFly precies weet waar zich obstakels bevinden. De DelFly kan voor verschillende doeleinden worden ingezet, bijvoorbeeld om in broeikassen rijp fruit te detecteren of om van bovenaf livebeelden te streamen bij concerten.

Interactieve televisie

Op de MPJC playground kunnen daarnaast demo’s bekeken worden van nieuwe vormen van interactieve televisie. Zo zijn er demo’s van People’s Playground, 24i Media en is de HbbTV Nieuws app en WK app van de NOS te bekijken.

24i laat op hun stand de laatste gadgets in de interactieve TV wereld zien, zoals Chromecast, Apple TV, Amazon Fire, Playstation 4 en Xbox One. Verder laat 24i naast de Smart TV apps die ze hebben ontwikkeld voor onder meer SBS, RTL, Pathé Thuis en Fox Sports ook twee nieuwe producten zien die later dit jaar in de markt worden gezet. Het gaat om de Smart Builder: een template engine om snel en simpel tegen lage kosten een app uit te rollen op alle merken Smart TV en de Smart Operator: een TV Everywhere oplossing die één TV-interface op de set-top box, smart TV, game console, tablet en mobile mogelijk maakt.

Bij de stand van People’s Playground kunnen bezoekers de laatste toepassingen van Interactive TV ervaren met de nieuwste User Interface inzichten voor Smart TV. Dit zijn toepassingen die reeds door People’s Playground geïmplementeerd zijn voor o.a. Uitzending Gemist (NPO), Delta en diverse EU projecten. Er zal uitleg worden gegeven over de TV app ecosystemen van Samsung, LG, TP Vision, Sony, Toshiba, Panasonic en meer. Cases worden gedemonstreerd uit de HbbTV App Store van Delta en mogelijkheden worden belicht betreft TV Companion Apps met mobile en tablets, die een extensie vormen op de Smart TV ervaring.

Meer over het programma en inschrijving voor MPJC is na te lezen op www.mediaparkjaarcongres.nl.