Industry Wire

Geplaatst door Ericsson

Onderzoek Ericsson: Smartphone shoppers zorgen voor vernieuwde retail realiteit

Rijen – Ericsson presenteert zijn Consumer & IndustryLab genaamd “Beyond smartphone shopping – the rise of smart assistants” waarin het onder meer ingaat op de snelle veranderingen binnen de retail. Zo beschrijft het rapport onder meer hoe connectiviteit leidt tot twee belangrijke verschuivingen in winkelgedrag. De groeiende populariteit om smartphones te gebruiken voor het betalen van goederen en diensten, leidt tot een tweede verschuiving die draait om het gebruik van shoppingassistenten.

Smartphonegebruikers gaan gebruik maken van digitale shoppingassistenten voor hulp en advies bij het winkelen. Daarnaast zetten ze tegelijkertijd slimme thuisspeakers in voor het automatiseren van de aanschaf van steeds terugkerende huishoudelijke artikelen.

Rol voor digitale assistent en persoonlijke shoppingadviseur

Het selecteren van het type winkelassistent voor persoonlijke aankopen is binnenkort belangrijker dan de daadwerkelijke aankoopbeslissing. 63 procent van de smartphoneshoppers wil bijvoorbeeld hulp bij prijsvergelijkingen – een rol die waarschijnlijk is weggelegd voor een digitale assistent. En 48 procent wil hulp die het nemen van beslissingen tijdens het winkelen vereenvoudigt – een rol  die weggelegd zou zijn voor een persoonlijke shoppingadviseur.

“Hoewel fascinerend an sich, is het snel veranderende koopgedrag van consumenten belangrijke voor iedereen die betrokken is bij 5G, smart homes, consumer IoT en kunstmatige intelligentie”, zegt Michael Björn, hoofd Research bij Ericsson Consumer & IndustryLab. “Wanneer consumenten kunstmatige intelligentie gaan gebruiken bij het automatiseren van dagelijkse aankopen, zal de vraag naar IoT-sensoren toenemen, evenals de behoefte van mensen om apparaten in hun huizen hier op aan te sluiten.”

De toekomst van fysieke winkels

De digitalisering van winkelen roept ook vragen op over de toekomst van de fysieke winkel. Consumenten verwachten dat de AR- / VR-technologie op termijn dezelfde voordelen als fysieke winkels biedt. Meer dan de helft gelooft dat het effect van minder winkelbezoek een toename aan thuisbezorging tot gevolg heeft. Dit duidt op een connectiviteitsgestuurde toekomst voor retail, zowel voor digitale shopervaringen als voor de automatisering van bezorgingen.

Verder zien respondenten in de toekomst een probleem met persoonlijke gegevens. Dat leidt tot een belangrijke vraag: in hoeverre kunnen digitale winkelassistenten worden vertrouwd en welke invloed zullen ze hebben op consumenten?

Lees hier het Consumer & IndustryLab.

 

###

Over dit rapport

Dit rapport presenteert inzichten op basis van een online enquête (uitgevoerd in januari 2018) onder 5048 gevorderde internetgebruikers in Johannesburg, Londen, Mexico City, Moskou, New York, San Francisco, São Paulo, Shanghai, Sydney en Tokio.

Respondenten waren gedurende het onderzoek tussen 15 en 69 jaar oud, passen in het profiel van stedelijke early adopters en vertegenwoordigen 50 miljoen van de 180 miljoen mensen die in deze steden wonen.

43 Procent van de respondenten zijn online smartphone shoppers, wat betekent dat ze minimaal iedere week daadwerkelijk met hun smartphone aankopen doen. Nog eens 45 procent van de respondenten maakt wekelijks gebruik van digitale stemassistenten en maar liefst 35 procent maakt minstens een keer per week gebruik van augmented reality (AR) of virtual reality (VR).

Over Ericsson

Ericsson stelt communication service providers in staat de volledige potentie van connectiviteit te benutten. Het portfolio van het bedrijf bestaat uit netwerken, digital en managed services en emerging business, en is ontwikkeld om klanten te helpen bij hun digitalisering, vergroten efficiëntie en ontdekken van nieuwe inkomstenstromen. De investering die Ericsson doet in innovatie heeft ervoor gezorgd dat miljarden mensen wereldwijd profiteren van de voordelen van telefonie en mobiel breedband. Ericsson is genoteerd aan de Nasdaq Stockholm en de Nasdaq New York. Kijk voor meer informatie op www.ericsson.com

Links

www.twitter.com/ericsson

www.facebook.com/ericsson

www.linkedin.com/company/ericsson

www.youtube.com/ericsson

 

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht