Onderzoek toont valkuilen bij hondenkeuze op basis van uiterlijk en niet karakter

VEGHEL, 25 november 2024 – Hondenvoedingsmerk Pedigree lanceert vandaag DogGPT: een tool waarbij potentiële baasjes worden gematcht aan een hond op basis van persoonlijkheid in plaats van uiterlijk. Uit recent onderzoek* van Pedigree blijkt dat voor 37% van de Nederlanders een lieve en of vriendelijke uitstraling één van de belangrijkste aspecten is bij de keuze voor een hond. Dit leidt vaak tot mismatches, waardoor honden vaker in een asiel belanden. DogGPT moet betere matches opleveren. Als baasjes zich bewust zijn van karaktereigenschappen die bij hun levensstijl passen, kan dit uiteindelijk leiden tot minder afstand van honden naar de toch al overvolle asielen.
Pedigree liet onderzoek doen onder Nederlanders die op zoek zijn naar een hond. Hierbij viel op dat ruim de helft (53%) niet voor dezelfde hond zou kiezen nadat zij de karakteromschrijving hadden gelezen van de hond waaraan zij op basis van foto’s de voorkeur hadden gegeven. Een aantal redenen hiervoor was dat het beeld van de hond anders was dan men had verwacht (30,3%) en dat de hond niet bij de levensstijl van de eigenaar paste (21,3%). Op basis van alleen een karakterbeschrijvingen wordt volgens het onderzoek vaker gekozen voor een hond die als een allemansvriend wordt gezien, goed met kinderen overweg kan en bij de gezinssituatie past. Keuze van een hond op basis van looks leidt vaak tot een mismatch omdat het karakter van de hond toch niet blijkt te passen.
De perfecte match
Met DogGPT introduceert Pedigree een nieuwe AI-tool die een perfecte match tussen hond en baasje moet opleveren. De tool koppelt persoonlijke voorkeuren en levensstijlen van potentiële baasjes aan profielen uit een online database van Nederlandse asielhonden. Middels gerichte prompts – zoekopdrachten – stelt DogGPT relevante vragen aan toekomstige baasjes over zaken zoals ervaring met honden, woonsituatie en beschikbare zorg en aandacht. DogGPT zorgt hiermee voor een effectieve voorselectie voordat de nieuwe baas weet hoe de hond eruitziet. De uiteindelijke match tussen hond en baasje wordt vervolgens opgepakt door het asiel waar de betreffende hond verblijft.
Leon van Poelwijk, Country Manager Mars Pet Nutrion Nederland (moederbedrijf van Pedigree): “DogGPT zorgt ervoor dat er op basis van karaktereigenschappen en levensstijl een betere voorselectie wordt gemaakt vóórdat potentiële baasjes de honden daadwerkelijk te zien krijgen. Hiermee ondersteunt DogGPT asielen met een beter match-systeem, met als doel nog meer asielhonden met succes geadopteerd te laten worden.”
Irma Klaassen, Stichting ROZE, Regionale Opvang Zwerfdieren Eindhoven: “Naast voorkeur voor een bepaald ras zien we vaak dat uiterlijk een grote rol speelt bij de keuze voor een hond. Een hond die in eerste instantie schattig of zielig lijkt, blijkt niet altijd de beste match te zijn. De hond belandt vervolgens vaak in het asiel. Het is belangrijk om te onthouden dat bij het kiezen van een hond ook andere factoren belangrijk zijn zoals temperament, gezondheid en compatibiliteit met je levensstijl. Het uiterlijk kan aantrekkelijk zijn, maar een goede match op andere gebieden zorgt voor een gelukkigere en gezondere relatie tussen eigenaar en hond. DogGPT kan helpen een betere keuze te maken.”
Noodzakelijke voorlichting
Honden zijn geliefd. Uit recent onderzoek* van Pedigree blijkt dat ruim vier op de tien Nederlanders van 18 jaar en ouder nu of in de toekomst een hond wil aanschaffen of adopteren. Het onderzoek van Pedigree benadrukt de noodzaak van betere voorlichting en begeleiding bij de aanschaf van een hond: 35,2% van de respondenten weet namelijk niet welk hondenras het beste bij hun levensstijl past. Ook geeft 41,4% aan niet voldoende tijd te hebben om dagelijks twee lange wandelingen met een hond te maken. Vorig jaar zetten Pedigree ook AI in om betere matches tussen baasjes en honden te bewerkstelligen. Toen transformeerde het merk asielhonden met behulp van AI tot menselijke datingprofielen. Op deze manier werd visueel gemaakt hoe de honden eruit zouden zien als ze mensen waren, met de nadruk op hun karaktereigenschappen, interesses en hobby’s. De profielen werden gedeeld op bekende datingapps.
Meer informatie over DogGPT is te vinden via www.doggpt.nl
Asielen die gebruik willen maken van DogGPT kunnen zich hier aanmelden: https://doggpt.nl/aanmelden
– Einde persbericht –
* Onderzoek van Pedigree over de keuze van hondeneigenaren naar een hond. Het onderzoek werd in augustus 2024 uitgevoerd door PanelWizard Direct (www.panelwizard.com) onder een representatieve verdeling van 2.460 respondenten van 18 jaar en ouder. Na selectie hebben 1.120 potentiële hondeneigenaren alle onderzoeksvragen beantwoord.
Over Pedigree
Pedigree is het toonaangevende merk op het gebied van hondenvoeding. Het merkdoel van Pedigree is om ‘’het goede te voeden’’ dat honden in deze wereld brengen. Pedigree’s wereldwijde ambitie is dat tegen 2030 elke hond ter wereld een liefdevol thuis heeft gevonden. Om ook in Nederland een einde te maken aan de hondendakloosheid, stimuleert Pedigree het bewustzijn van hondenadoptie via asielen en biedt het merk de juiste zorg aan asielen door bijvoorbeeld maaltijden te doneren. Sinds 3 jaar doneert Pedigree één maaltijd voor elke snack die in de winkel verkoopt tijdens hun Werelddierendag activatie; die vorig jaar de mijlpaal van 1 miljoen gedoneerde maaltijden bereikte. Middels Pedigree On Tour biedt het merk samen met Iris van Enthoven en vrijwilligers een helpende hand aan Nederlandse asielen door werk te verzetten tijdens vrijwilligersdagen.
Over Mars
Mars Pet Nutrition Nederland is onderdeel van het in 1911 opgerichte familiebedrijf Mars, Incorporated. Mars is in Nederland actief in Veghel met de grootste chocoladerepenfabriek ter wereld en merken als M&M’S®, SNICKERS®, TWIX®, en BE-KIND™ maar ook PEDIGREE® en WHISKAS®. Wij geloven dat de manier waarop we vandaag zakendoen, de wereld van morgen bepaalt. Onze ambities moeten worden ingekleurd met de acties van meer dan 150.000 Associates in 80 landen. Geleid door Five Principles leveren zij kwaliteit, rekening houdend met maatschappelijke belangen en thema’s (zoals nutritiele waarde en verantwoorde marketing)
Voor nieuws over Mars Nederland kun je terecht op https://nld.mars.com/nieuws-verhalen.
This message contains information which may be confidential and privileged. Unless you are the intended recipient (or authorized to receive this message for the intended recipient), you may not use, copy, disseminate or disclose to anyone the message or any information contained in the message. If you have received the message in error, please advise the sender by reply e-mail, and delete the message. Thank you very much.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.