Onderzoek voorspelt dat AI in 2030 bijna de helft van de consumenttransacties in de VS bepaalt

Amsterdam, 22 januari 2025 – Onderzoek van Cognizant, in samenwerking met Oxford Economics, toont hoe AI het aankooptraject van de consument gaat veranderen tegen 2030. Dit brengt een aanzienlijke economische impact met zich mee. Volgens het onderzoek, New Minds, New Markets, wordt de groep 18- tot 44-jarigen die enthousiast zijn over AI, naarmate hun inkomen en koopkracht stijgt, verantwoordelijk voor ongeveer $4,4 biljoen aan AI-beïnvloede consumentbestedingen in de Verenigde Staten tegen 2030. In het Verenigd Koninkrijk is dit naar schatting $690 miljard, in Australië $669 miljard en in Duitsland $539 miljard. Het onderzoek toont aan dat Amerikaanse consumenten die AI omarmen, bijna de helft (46%) van de uitgaven doen. In Australië wordt dit percentage geschat op 55 procent, in Duitsland op 46 procent en in het Verenigd Koninkrijk op 39 procent. Cognizant en Oxford Economics analyseerden historische patronen van technologische adoptie onder consumenten. Deze analyse is verdeeld over verschillende demografische groepen op basis van gedragskenmerken. De gegevens werden vergeleken met een enquête van 8.400 respondenten over hun bereidheid om AI te gebruiken tijdens het aankoopproces. Uit het onderzoek blijkt dat 75 procent van de respondenten frustratie ervaart met het huidige proces. Ook wordt duidelijk dat AI het aankooptraject de komende jaren gaat veranderen in drie fases: Learn, Buy en Use. |
|
“Naarmate AI het aankoopproces verder ontwikkelt, moeten bedrijven inspelen op het veranderende consumentengedrag,” zegt Ravi Kumar S., CEO van Cognizant. “Bedrijven moeten een balans vinden tussen de vraag naar gemak en de behoefte aan controle en vertrouwen. Het begrijpen van deze gedragssoorten is essentieel voor het ontwikkelen van AI-oplossingen die het gemak vergroten en vertrouwen bieden in het volledige potentieel van AI om de klantervaring te verbeteren en meerwaarde te bieden.” Lees het volledige Engelstalige persbericht hier. |
|
Over Cognizant |
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.