Industry Wire

Online kopen heeft de consument ruim 1,1 miljard bespaard

Dit jaar is er in Nederland door middel van te profiteren van de ‘koopjes’ ruim 1,1 miljard euro bespaart. Aan de hand van een onderzoek door e-Kortingscode gedaan bij ruim 5.000 webwinkels in Nederland en onder 200.000 online consumenten.

Voor de online retailmarkt heeft 2013 flink wat records neergezet. Zo is er in de Sinterklaas en Kerstperiode ruim 111 miljoen meer uitgeven in webwinkels ten opzichte van het jaar daarvoor. Deze stijging van 39% heeft voor een leuk extraatje gezorgd op de omzet.

Meer online records
Bovendien is het omzetrecord van 9,8 miljard in 2012 wederom verbroken door de online aankopen. In Nederland hebben wij in 2013 na verwachting ruim 10,5 miljard euro gespendeerd bij webwinkels. Dit is een toename van 8 procent. Dit getal bezit nog niet eens de bedragen die we onderling afspreken voor onze tweedehands spullen.

Nederlanders hebben duidelijk veel vrije tijd online gespendeerd in de vorm van shoppen. Desalniettemin blijft dit nog maar een ‘klein’ onderdeel van onze consumeersamenleving. Maar heeft de crisis dan geen effect? Zeker wel, we worden bewuster van geld, maar willen liever geen luxe inleveren.

Besparen online in 2013
Uit het onderzoek blijkt dat er wel zeker op de meest luxe producten per gezin wordt bespaard. Daarnaast zie je ook dat mensen zich steeds beter laten informeren en op het juiste moment toeslaan voor hun producten.

Elke aankoop die je online kan doen, van mode tot vliegtickets, is onder de loep genomen om te kijken of hierop bespaard is door Nederlanders. Er is gekeken naar 4 opties:

– Het besparen door een afgeprijsd product te kopen
– In de uitverkoop kopen
– Te profiteren van een actie/aanbieding
– Het gebruik van een kortingscode

Nog minder uitgeven
Aan de hand van het onderzoek is gekeken hoeveel mensen er online kopen en daadwerkelijk geld besparen. In 2013 heeft ruim 28% van de shoppers geprofiteerd van een gereduceerde prijs. Het merendeels profiteert niet van een korting op zijn/haar online aankopen. Waarom eigenlijk niet?
Volgens Christiaan van Amstel, oprichter e-Kortingscode, ligt het aan een meerdere dingen. ‘Veel shoppers willen het product direct hebben’, aldus de kortingsexpert. ‘om optimaal te profiteren van de laagste prijs moeten consumenten zich laten informeren. Bijvoorbeeld over, waar het product het voordeligst te krijgen is. Ook is belangrijk om te kijken wanneer de winkel aanbiedingen, acties en kortingscodes weggeeft.’ Nederlanders kunnen aan de hand van het onderzoek veel meer besparen, oplopend tot 64% van de totale aankopen.

Gek, maar logisch?
Jaarlijks wordt het record verbroken van meer omzet voor webwinkels en het record voor het bespaarbedrag. Dat klinkt gek, maar is eenvoudig te verklaren. Nederlanders geven liever geen luxe op en besparen op producten om toch nog alles te kopen wat hun hartje begeert. Dus online retailers hoeven zich voorlopig nog niet druk te maken.

Bespaarvoornemen voor 2014:
Word lid van e-Kortingscode en blijf op de hoogte van alle bespaartips, kortingscodes en acties!

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht