Geplaatst door Mendix

Ontwikkelaars bouwen met Mendix 7 in 24 uur een IoT-enabled Smart App

RotterdamMendix, leider in digitale innovatie en Applicatie Platform-as-a-Service (aPaas), maakt bekend dat TimeSeries, ontwikkelaar van softwareoplossingen voor ‘big data’, met Mendix 7 in 24 uur een IoT-enabled Smart App heeft gebouwd tijdens de Mendix World 2016 hackathon. Hierbij is gebruikgemaakt van sensordata van het KPN LoRa-netwerk. Aanleiding voor het ontwikkelen van de app is een case van ISS Facility Services, wereldwijde leverancier van geïntegreerde facility-diensten, voor het optimaliseren van werkplekken van zowel klanten als medewerkers.

Mendix wilde laten zien dat met Mendix 7, de nieuwste versie van zijn software, Smart Apps binnen 24 uur kunnen worden ontwikkeld. TimeSeries ging de uitdaging aan om in één dag een volledig werkende app te bouwen. Met de oplossing moesten klanten en medewerkers van ISS Facility Services direct hun werkruimte kunnen optimaliseren. Dat is inmiddels gelukt.

Slimme app stuurt gebruiker
Paul Ketelaars, Alex van Son en Willem van Zandvoort zijn de ontwikkelaars van TimeSeries die de klus goed en snel hebben geklaard. Ze hebben de inspiratie voor het bouwen van hun ISS-app ontleend aan The Edge in Amsterdam, waarvan wordt gezegd dat dit gebouw momenteel het ‘groenste’ en het slimste ter wereld is. De met Mendix 7 gebouwde applicatie monitort uiteenlopende condities in een kantoor, waaronder temperatuur, geluidsniveaus en nabije diensten. Met behulp van sensordata van het KPN LoRa-netwerk kunnen klanten en medewerkers van ISS de ideale werkplek vinden, zien waar collega’s zijn en vergaderruimtes reserveren op basis van aangegeven criteria. Daarnaast bevat de app een aparte interface voor ISS-medewerkers, waarmee ze de faciliteiten proactief kunnen beheren. Hun dienstverlening transformeert hiermee van aanbodgestuurd naar vraaggestuurd. Op basis van de sensordata beslist de app welke ruimtes moeten worden schoongemaakt, aan de hand van gebruik, en welke planten bewaterd moeten worden, gerelateerd aan gegevens over temperatuur, daglicht en luchtvochtigheid.

Data in paar seconden
Ketelaars legt uit waarom het mogelijk is een bewerkelijke app in zo’n kort tijdbestek te bouwen: “Met de drag-and-drop-connectoren in Mendix 7 kun je heel makkelijk IoT-data in de app integreren. Binnen een paar seconden stromen de eerste data de applicatie binnen. Bovendien hoef je met Mendix geen rekening te houden met de onderliggende technologie. Vandaar dat wij ons direct konden richten op het snel ontwikkelen van een idee dat voor zowel ISS als zijn klanten van waarde kan zijn.”

“De ISS-case onderstreept hoe de toekomst van businessapplicaties eruit ziet,” zegt Derek Roos, CEO en mede-oprichter van Mendix. “Terwijl de wereld zich alsmaar meer verbindt en de hoeveelheid data explodeert, zijn Smart Apps de oplossing. Ontwikkelaars zoals TimeSeries tonen aan hoe eenvoudig het kan zijn IoT en big data in te zetten om medewerkers, klanten en partners nieuwe ervaringen te bieden.”

Aanvullende informatie

—————

Over Mendix
Mendix stelt organisaties in staat hun digitale doelen te realiseren door een moderne, software-gedreven ervaring te bieden aan klanten, partners en medewerkers. Ons open platform brengt IT en business samen bij het bouwen, integreren, in gebruik nemen en beheren van innovatieve applicaties. Dit met de snelheid die essentieel is in de huidige competitieve markt. Klanten behalen al binnen enkele dagen, in plaats van maanden, een grote ROI door verbeterde samenwerking binnen teams, model-gedreven ontwikkeling, een cloud-based applicatie Platform as a Service (aPaaS), flexibiliteit en besparing. Meer informatie op mendix.com en via @Mendix op Twitter.