Oog in oog met het Meisje: Mauritshuis lanceert campagne rond meesterwerk van Vermeer

Om Vermeers Meisje met de parel en haar locatie, het Mauritshuis in Den Haag, onder de aandacht te brengen van cultureel Nederland, lanceert het museum een langdurige campagne. In navolging van een jarenlange samenwerking heeft digital agency DEPT® Oog in oog met het Meisje ontwikkeld over het adembenemende oogcontact dat je met dit meesterwerk kan hebben.
Hoewel het Meisje met de parel een van de topstukken van het Mauritshuis is, weet niet iedereen dat het schilderij in Den Haag hangt. Begin 2023 is het Meisje voor een expositie uitgeleend aan een Rijksmuseum in Amsterdam, wat de verwarring over de locatie van het schilderij vergroot heeft. Inmiddels is zij weer thuis in het Haagse Mauritshuis en mag heel Nederland dat weten. De koppeling tussen het Meisje en het Mauritshuis wordt in deze campagne dan ook versterkt, zoals te zien is in meerdere video’s voor een langlopende always on display- en socialcampagne en korte digital out of home-campagne. Digital agency DEPT® nam de campagne- en mediastrategie, campagneconcept, productie, campagnebegeleiding en media-inkoop en -optimalisatie voor diens rekening. De video’s zijn geschoten in samenwerking met ruben paul ruben, een creatief productiehuis dat door eerdere samenwerking met het Mauritshuis de perfecte match was.
“Omdat we willen verbeelden hoe het is om oog in oog te staan met het Meisje, hebben we voor het authentieke gevoel gekozen om de video’s in het Mauritshuis op te nemen, ondanks de productionele puzzel die dat opleverde. Je voelt je heel nietig als je bedenkt dat je tussen al die meesterwerken zelf ook een kunstwerkje aan het maken bent”, zegt Annelied van de Weg, lead creative bij DEPT®. “Je hebt misschien over het Meisje gehoord en gelezen, maar je kan kan haar alleen bij haar thuis écht leren kennen, door oog in oog met haar te staan in het Mauritshuis” vult Luuk van de Put, senior creative bij DEPT® aan.
“Als Haagse ben ik er hartstikke trots op dat het Meisje in het Mauritshuis hangt, maar ik merk ook dat veel mensen dit niet weten. Het Meisje is net zo beroemd als de Mona Lisa. Zoals iedereen weet dat de Mona Lisa in het Louvre hangt, zo willen we dat mensen bij het Meisje meteen aan het Mauritshuis denken. Ik hoop dat deze campagne daaraan bijdraagt”, aldus Hannie Steeman, head of marketing & communications van het Mauritshuis.
Deze awarenesscampagne duurt tot eind 2023 en bestaat uit meerdere flights, waarvan de eerste eind juni live is gegaan.
– EINDE PERSBERICHT –
Over DEPT®: Wij zijn een global digital agency die baanbrekende technologie en marketing gebruikt om merken te helpen voorop te blijven lopen. DEPT® creëert end-to-end digitale ervaringen op een wereldwijde schaal met een boutique cultuur. DEPT®’s team van meer dan 4.000+ digitale specialisten werkt verspreid over meer dan 30 kantoren op 5 continenten en voor topmerken als Google, bol.com, Philips, Eneco, Univé verzekeringen, Just Eat Takeaway, Otrium en meer. Het bureau is klimaatneutraal en B Corporation gecertificeerd sinds 2021 en zet zich in voor een positieve impact op de wereld. www.deptagency.com
Over het Mauritshuis: het Mauritshuis is een uitzonderlijk museum. Van Vermeers Meisje met de parel, tot de Afrikaanse mannen van Rembrandt en Fabritius’ Puttertje. Nergens in Nederland vind je zoveel indrukwekkende schilderijen per vierkante meter als in het Mauritshuis. Het is al 200 jaar een museum. Het Mauritshuis beheert 850 objecten, bijna allemaal schilderijen. Zo’n 250 zijn er altijd te zien. Deze worden zo goed mogelijk bewaard voor de toekomst en er wordt voor gezorgd dat deze voor iedereen toegankelijk zijn – zowel fysiek als digitaal.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.