Geplaatst door PostNL

Van postbezorger naar Data Engineer

PostNL-medewerkers, van postbezorgers en postvoorbereiders tot accountmanagers, maken intern de overstap naar IT-functies. In het programma ‘Go for IT’ worden zij opgeleid voor functies zoals Test Analist, Solution Consultant en Data Engineer. Zo worden medewerkers voorbereid op een digitale toekomst. En hierdoor kan het groeiend aantal IT-functies dat ontstaat door de versnelde digitalisering van PostNL ook intern vervuld worden. Na het afronden van een opleiding van twee maanden gaan de betreffende medewerkers in januari 2021 aan de slag in hun nieuwe functie bij PostNL.

In augustus is de zoektocht begonnen naar collega’s die zich willen omscholen naar een IT-functie. Dat begon met een webinar als eerste kennismaking voor de IT-mogelijkheden binnen het bedrijf en het bijbehorende opleidingsprogramma. Bob van Ierland, HR-directeur PostNL: “Heel mooi dat we na meer dan 300 webinar-kijkers, 126 sollicitaties en 39 gesprekken nu ook echt gaan beginnen. De komende jaren gaan we veel meer software zelf bouwen en kunnen we intern en extern veel nieuwe IT-functies aanbieden. Leuk om te zien hoeveel PostNL-medewerkers interesse toonden en al in bezit zijn van een ‘digitaal dna’ omdat ze in hun vrije tijd programmeerden of een onuitgesproken wens hadden om in de IT aan de slag te gaan. Nu kunnen zij nog meer met die skills doen.”

In november 2020 is een groep van 16 PostNL-medewerkers gestart met de interne opleiding ‘Go for IT’. Zij volgen eerst een algemene IT-leergang en worden op basis van voorkeur en competenties opgeleid tot o.a. Test Analist, Functioneel Service Owner, Proces- en Informatie Analist, Solution Consultant en Data Engineer. In 2021 wordt beoordeeld of er meer interne medewerkers omgeschoold worden voor IT-functies binnen PostNL.