Industry Wire

Geplaatst door Mediamarkt

Praten tegen apparaten? Zorgen om privacy zijn nog een drempel

Rotterdam, 27 december 2018 – De kans dat iemand op afstand meeluistert of gevoelige data verzamelt via ‘slimme’ apparaten in huis: een vijfde van alle Nederlanders (18%) vertrouwt zogeheten ‘Smart Home’-apparaten volledig. Slimme apparaten zijn aan een opmars bezig, maar toch bestaat er ook terughoudendheid onder Nederlanders. Een veel gehoorde drempel vormt privacy.
Veel Nederlanders (68%) maken zich er zorgen over dat de gegevens van hun slimme apparaten in foute handen kunnen vallen. Bijna driekwart (74%) vreest dat deze apparaten kunnen worden gehackt.

Dit blijkt uit representatief onderzoek van Motivaction onder 1.085 Nederlanders in opdracht van MediaMarkt Nederland naar de kennis, houding en het gedrag van Nederlands publiek ten aanzien van Smart Home.

Twijfels over privacy leiden niet tot extra maatregelen
Bij dergelijke zorgen zou je verwachten dat Nederlandse consumenten hun maatregelen treffen. Dat blijkt tegen te vallen: slechts een kwart (26%) weet wat hij of zij moet doen om ervoor te zorgen dat Smart Home-apparaten veilig worden aangesloten op het internet. Iets meer dan de helft (51%) verdiept zich in de veiligheid en privacy bij de aanschaf van Smart Home-apparaten. Dit zijn vooral jongere Nederlanders (63%).

Praten tegen apparaten vinden veel Nederlanders nog spannend. Bijna de helft (49%) noemt het een drempel. Ook hier spelen de zorgen rondom privacy een rol: iets meer dan de helft (52%) is bang dat er altijd iemand meeluistert. Al met al zou slechts 17% van de Nederlanders alle apparaten in huis met spraak willen aansturen. Aansturing via de mobiele telefoon ligt wat dat betreft meer in de comfortzone; 35% geeft aan dit als uitkomst te zien.

“Ik snap de terughoudendheid van veel Nederlanders volkomen,” zegt Liedewij Trampe, Manager Category Marketing bij MediaMarkt. “Dat je je in het gebruik van slimme apparaten moet wapenen tegen hacks of het delen van privacygevoelige informatie is vaak wel bekend, maar hoe je dat dan precies doet is voor velen nog een vraag. Daarnaast weten veel mensen niet dat ze al lang een slim apparaat in huis hebben, zo blijkt uit ons onderzoek. Maar privacy en veiligheid hoeven geen drempel te zijn. Bewustwording is vaak de eerste stap. Je goed laten informeren kan al een groot verschil maken. Je ziet bijvoorbeeld nu al in ons onderzoek dat mensen die bekend zijn met Smart Home veel meer open staan voor de nieuwe toepassingen.”

Over het onderzoek
Het onderzoeksrapport inclusief verantwoording is te downloaden via deze link.

Over MediaMarkt Nederland
De ruim 4000 medewerkers van MediaMarkt in Nederland zijn altijd op zoek naar de WOW voor onze klanten. Met de optelsom van het product én de bijbehorende services zorgen we voor een totaaloplossing waarmee onze klanten één van onze 49 winkels uitlopen of uitchecken in onze online webshop. In onze winkels ontvangen we jaarlijks ruim 40 miljoen bezoekers, online meer dan 80 miljoen. MediaMarkt is sinds 1999 in Nederland, is marktleider op het gebied van consumentenelektronica en heeft een naamsbekendheid van bijna 100%. Ons hoofdkantoor staat in Rotterdam en we zijn binnen het beursgenoteerde Ceconomy onderdeel van de MediaMarkt-Saturn Retail Group.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht