Geplaatst door VPNDiensten

Privacysoftwaregigant ExpressVPN zwaar onder vuur

Mariënheem, 17 september 2021 – ExpressVPN, een van de meest populaire aanbieders van Virtual Private Network-software (VPN) onder Nederlandse internetgebruikers, is flink in verlegenheid gebracht door berichtgeving over het schimmige verleden van zijn Chief Information Officer, Daniel Gericke. Gericke zou in opdracht van de Verenigde Arabische Emiraten Amerikaanse activisten en politici hebben bespioneerd. Persbureau Reuters publiceerde het opmerkelijke nieuwsfeit nog geen 24 uur nadat ExpressVPN bekend had gemaakt in handen te komen van Kape Technologies, de opvolger van adwarefabrikant Crossrider. Volgens cybersecurityexpert Abel Baas en techjournalist Randolf Bouwma van VPNdiensten.nl is een waarschuwing aan Nederlandse ExpressVPN-gebruikers op zijn plaats, en zij staan daarin niet alleen.

Roerige week voor ExpressVPN

Het schandaal rondom zijn CIO komt voor ExpressVPN niet bepaald gelegen. Eerder deze week kondigde Kape Technologies aan de VPN-provider te hebben aangekocht in de grootste overnamedeal (bijna één miljard US$) ooit in de VPN-industrie. Abel Baas: “Kape is een Israëlische privacyreus die onder andere CyberGhost en PrivateInternetAccess tot zijn merken rekent, twee VPN-diensten die net als ExpressVPN gretig aftrek vinden onder Nederlandse gebruikers. Het is een bedrijf met een niet al te beste naam, onder andere omdat zijn directe voorganger Crossrider een grote speler was op het gebied van adware en geniepige toolbars die zich in je internetbrowser verschansen. Ik kan me voorstellen dat ExpressVPN-gebruikers niet blij zijn nu deel uit te maken van dit conglomeraat.”

Nuttige achtergrond

Techjournalist Randolf Bouwma biedt een genuanceerde blik in zijn artikel over de gebeurtenissen op VPNdiensten.nl. Zo verbaast het hem niet dat ExpressVPN Gericke de hand boven het hoofd houdt. “Ik snap de overwegingen van ExpressVPN om Gericke in dienst te houden. Door zijn ervaring als overheidshacker, weet hij als geen ander waartegen een goede VPN je dient te beschermen.” Toch is een waarschuwing aan Nederlandse ExpressVPN-klanten opportuun, aldus Bouwma. “Vooralsnog zijn er geen aanwijzingen dat Kape nog steeds kwade bedoelingen heeft, maar het verleden poets je ook niet zomaar weg.”

Snowden duidelijk in zijn oordeel

De scepsis van Baas en Bouwma wordt gedeeld door niet de minste naam in de wereld van cybersecurity, klokkenluider Edward Snowden. Hij tweette kort na het nieuwsbericht over Gericke het volgende: “Als je klant bent van ExpressVPN, zou je dat beter niet kunnen zijn.”

Duidelijk taal, aldus Baas. “We moeten niet vergeten dat Snowden als geen ander de klappen van de zweep kent als het om digitale veiligheid en privacy gaat. Het feit dat hij een specifieke VPN-provider zo hard neersabelt, doet mij in ieder geval tweemaal nadenken voordat ik deze zou aanraden aan Nederlandse internetters.”