Prosus: AI belangrijk ingrediënt groei maaltijdbezorger iFood
Maaltijdbezorger iFood, een bedrijf van techinvesteerder Prosus, vierde recent een mijlpaal: in augustus heeft de Braziliaanse maaltijdbezorger 100 miljoen bestellingen afgeleverd. Dat is ruim 30% meer dan in augustus vorig jaar. Ook behaalde iFood in het eerste kwartaal van gebroken boekjaar 2025 een hogere aangepaste EBIT (aEBIT), voorheen trading profit genoemd, dan in de eerste zes maanden van het vorige boekjaar.
AI speelt een belangrijke rol in de groei van iFood. Maandelijks wordt ongeveer 19% van het totale marketingbudget bespaard dankzij AI. De maaltijdbezorger zet de technologie bijvoorbeeld in om marketingcampagnes beter toe te spitsen op specifieke doelgroepen op basis van gedrag en interesses. Consumenten krijgen zo relevantere aanbiedingen waardoor ze eerder iets bestellen en blijven terugkeren op het platform. Daardoor zijn de kosten voor het opnieuw aantrekken van inactieve klanten zo’n 30% lager.
Niet alleen wordt dankzij AI meer uit het marketingbudget gehaald, de technologie helpt ook fraude te voorkomen. Consumenten kunnen bijvoorbeeld beweren dat een bestelling niet geleverd is en hun geld terugvragen bij hun bank of creditcard maatschappij Dit wordt ook wel een chargeback genoemd. De maaltijdbezorger moet dit bedrag – plus administratiekosten – dan weer betalen aan de bank of creditcardmaatschappij. Uitzoeken of dit een legitieme teruggave was, kost iFood vervolgens ook weer geld. Dankzij AI kan iFood real-time enorme hoeveelheden data analyseren en zo mogelijk frauduleuze transacties herkennen en weigeren.
Voor de inzet van AI was het chargebackpercentage op het hoogste punt ruim 2,6%. Een percentage van 0,5% wordt als goed gezien. Na de inzet van AI daalde het percentage chargebacks naar slechts 0,1%.
Een ander voorbeeld van fraude is mensen die meerdere accounts aanmaken met verschillende e-mailadressen of telefoonnummers om zo vaker gebruik te maken van een voucher. Ook dit kost de maaltijdbezorger geld. Dankzij AI kan deze vorm van fraude sneller worden opgepikt.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.