RealOpen IT en Raet werken samen aan Identity Management-oplossing voor het onderwijs

Delft, 7 juli 2015 – RealOpen IT, IT-dienstverlener op het gebied van Identity & Access Management (AIM)-oplossingen, werkt samen met HR software leverancier Raet aan een IAM-oplossing voor het onderwijs. Raet heeft speciaal voor het onderwijs een webservice ontwikkeld, de Service Connector genaamd. Hiermee kunnen scholen bepaalde gegevens van medewerkers ophalen uit het HR-bronbestand van Raet en beschikbaar stellen ten behoeve van andere applicaties waarin medewerker- en aanstellingsgegevens nodig zijn. De personeelsinformatie uit Raet kan bijvoorbeeld in één keer ingezet worden voor werk- en vakantieroosters, toegangssystemen of andere toepassingen. Door deze koppeling wordt niet alleen veel tijd bespaard, ook het risico van fouten is veel kleiner. RealOpen IT was de testpartner bij de ontwikkelfase van de Service Connector en ondersteunt nu scholen met het in gebruik nemen van de oplossing.
RealOpen IT heeft een diepgaande kennis van Identity & Access Management (AIM)-oplossingen voor het onderwijs. Identity Management maakt het voor scholen mogelijk om op een eenvoudige en veilige manier gebruikersaccounts te beheren voor onder meer e-mail, kantoorapplicaties of speciale branchesoftware. Alle identiteitinformatie wordt verzameld in een centraal identiteitenregister. Vervolgens kunnen deze gegevens via Service Connector gebruikt worden voor alle afnemende systemen. Gebruikersgegevens hoeven dus niet steeds weer opnieuw ingevoerd te worden. Bijvoorbeeld: uit de personeelsgegevens blijkt dat onderwijzer X parttime werkt. Door het koppelen met bijvoorbeeld roostersystemen wordt hier rekening mee gehouden als de roosters opgesteld en pasjes gemaakt worden, zonder dat de informatie handmatig overgenomen hoeft te worden.
Door de nieuwe Service Connector van Raet kan bepaalde data uit het personeelsbestand nagenoeg direct gebruikt worden voor alle andere onderwijsprogramma’s en systemen zoals lesroosters of vervangingsplanners voor het Primair Onderwijs. RealOpen IT koppelt het bronbestand HR Core Education van Raet met behulp van de Service Connector aan systemen zoals de Active Directory, Exchange, Office365, Google of Magister. Hierdoor is alle informatie bekend en beschikbaar in de systemen die de identiteitsgegevens nodig hebben. Zo krijgen docenten en leerlingen snel en eenvoudig toegang tot de specifieke onderwijsapplicaties waarvoor zij gerechtigd zijn. Door het aanmaken van één identiteit krijgt een docent bijvoorbeeld automatisch een mailaccount, toegang tot de juiste lesapplicaties en leersystemen én automatisch toegang tot zijn specifieke (cloud) applicaties via ‘single sign-on’. Het koppelen van Raet als bronsysteem naar afnemende systemen zorgt voor een efficiënte manier van bedrijfsvoering en procesoptimalisatie. Dat bespaart veel omslachtig, tijdrovend en risicovol werk én kosten.
Reinier Onvlee, productontwikkelaar bij Raet: “Met de Service Connector hebben scholen de mogelijkheid om op een snelle, veilige wijze applicaties te vullen met actuele data. Zodra er gegevens van de medewerker worden gemuteerd, zetten wij de gewijzigde informatie in de vorm van een bericht klaar. De klant kan deze informatie 24 uur per dag ophalen en direct verwerken in zijn eigen systemen. Het ophalen van deze berichten geschiedt met behulp van eigen software of er wordt gebruik gemaakt van de kennis en kunde van partners, zoals bijvoorbeeld RealOpenIT. In vergelijking met de oplossing die wij hadden is dit een enorme verbetering voor onze klanten. RealOpen IT is een bekende naam bij veel onderwijsinstellingen en omdat ze zeer ervaren zijn in IAM-oplossingen, hebben we samen de testfase opgezet. Het was duidelijk dat RealOpen IT de specifieke ICT- en HR-behoeften van scholen goed begrijpt. De samenwerking was uitstekend en de terugkoppeling van RealOpen IT over de werking van ons product is zeer waardevol gebleken.”
“Bijna 70% van de onderwijsinstellingen gebruikt de HR-toepassing van Raet”, zegt Bram Haasnoot, directeur van RealOpen IT. “Het is een essentieel systeem dat door de nieuwe koppeling enorm veel tijdwinst oplevert. Met de ontwikkeling van de Service Connector laat Raet zien dat ze echt luisteren naar klanten en begrijpen dat de webservice de toekomst heeft. We zijn dan ook erg trots dan we konden meewerken aan de testfase. Inmiddels hebben we de Service Connector van Raet ook opgeleverd voor de Red Spider gebruikers vereniging (www.redspider.nl). Red Spider is een veelgebruikte IAM-oplossing voor het onderwijs die het accountbeheer regelt voor leerlingen, docenten, medewerkers én ouders. Het is duidelijk: we staan in de startblokken om alle scholen aan te sluiten.”
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.