Reclamebureaus onder druk
Het is al eerder gemeld, online marketingpartijen hebben vaak baat gehad bij de economische crisis. Bedrijven zijn gaan experimenteren met het werven van leads en sales middels online reclamecampagnes in plaats van de traditionele print-, televisie- en radiocampagnes. De meeste online partijen hebben daarom vorig jaar met winst afgesloten, ondanks de economische crisis.
Interactief mediabedrijf Clansman boekte vorig jaar een groei van meer dan 80% ondanks, of mede dankzij, de crisis. Ook het eerste kwartaal van dit jaar zet de groei door (+34% t.o.v. eerste kwartaal 2009). Volgens Jeroen Ligthart, algemeen directeur van het mediabedrijf, gaat performance based marketing de online markt de komende twee jaar nog domineren: “Vorig jaar hebben we voor reisgigant Thomas Cook 335.000 e-mailinschrijvingen met relevante profielinformatie geworven. (http://www.clansman.nl/files/2009/12/Case_thomasCook_def.pdf) We hebben daarmee de grootste Nederlandse e-mail acquisitie campagne gedraaid van afgelopen jaar, dus hoezo crisis?”
“Het herstel van de crisis treedt waarschijnlijk pas later in bij de traditionele marketingbedrijven”, vertelt Ligthart. “Bij ons en andere online partijen is er geen sprake geweest van een crisis. De bedrijven die vorig jaar experimenteerden met online marketing zetten dit gewoon voort in 2010. We zien dit aan partijen zoals Pathé die dit jaar voor de tweede keer een online campagne bij ons is gestart om de eigen e-maildatabase uit te breiden. (http://fashionfilmtest.clansgames.nl/?ref=pers) We hebben binnen drie weken tijd al ruim 90.000 inschrijvingen voor ze gerealiseerd. Met de vorige campagne realiseerden we ruim 142.000 inschrijvingen. De komende twee jaar ligt er voor ons nog heel veel in het verschiet, we voorspellen een verdere toename van het inzetten van online responsecampagnes.”
De sociale media zijn vaak onderwerp van gesprek. Jeroen Ligthart denkt niet dat deze nieuwe media de online markt de komende tijd gaan domineren. “Ik onderschat het stuk online branding wat sociale media kunnen doen zeker niet. Maar wordt er ook winst mee gemaakt is de grote vraag.”
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.