Industry Wire

Geplaatst door hybris

Red Bull lanceert geavanceerde, wereldwijde B2B-portal op basis van hybris software

Amsterdam, 3 december 2013 – hybris Software, een SAP-onderneming en ’s werelds snelst groeiende leverancier van commerceplatforms, maakt bekend dat Red Bull een nieuwe, wereldwijde B2B-ordermanagementportal heeft geïmplementeerd op basis van de hybris B2B-commerce-oplossing. De portal, ‘SOET 2.0 Solution’ genaamd, is een zeer flexibele oplossing waarmee retailers en distributeurs over de hele wereld snel en gemakkelijk orders kunnen plaatsen via verschillende kanalen. In maart 2013 werd gestart met de wereldwijde uitrol; in juni was dit project afgerond. 79 landen maken inmiddels gebruik van de ordermanagementportal van Red Bull.

Red Bull werd in het midden van de jaren 80 opgericht door Ditrich Mateschitz, die zich liet inspireren door ‘functionele’ drankjes uit het Verre Oosten. Inmiddels is Red Bull verkrijgbaar in meer dan 165 landen over de hele wereld. In het kader van zijn wereldwijde groeistrategie was het bedrijf op zoek naar een ordermanagementoplossing die alle functionaliteit van de bestaande oplossing kon bieden op een flexibel platform. Voordat Red Bull koos voor hybris, maakte het bedrijf gebruik van een kostbare in-huis-oplossing die veel tijd vergde voor onderhoud. Ook beschikte deze niet over de benodigde schaalbaarheid om de uitbreiding van de bedrijfsactiviteiten en multichannelcommerce te ondersteunen. Daarnaast zocht Red Bull een oplossing die retailers en distributeurs een snellere en efficiëntere winkelbeleving moet bieden.

“Red Bull is een wereldwijd bekend merk dat zeer gerespecteerd wordt. We hadden een commerceplatform nodig dat onze B2B-klanten een uitzonderlijk hoog serviceniveau biedt”, zegt Christian Stoxreiter, hoofd van het businessapplication-team bij Red Bull. “De flexibiliteit van onze nieuwe online B2B-winkel maakt het voor ons mogelijk om een gebruikersinterface te bouwen die onze klanten een in hoge mate gepersonaliseerde winkelbeleving biedt. Een die minstens zo geavanceerd is als die van de beste consumentensites die onze klanten gebruiken.”

Bij evaluatie van de marktpartijen, onderscheidde hybris zich door zijn beoordeling door Gartner(1), plus de eenvoud waarmee de oplossing geïntegreerd kon worden met het bestaande SAP ERP-systeem van Red Bull. Andere voordelen die tijdens de implementatie naar voren kwamen, waren de master datamanagement (MDM) -functies van hybris en de mogelijkheden voor order-orkestratie. In combinatie met de intuïtieve gebruikersinterface resulteert dit alles in sterk gestroomlijnde orderprocessen voor de klanten van Red Bull, terwijl tevens de ‘cost of ownership’ omlaag werd gebracht.

Het platform werd geïmplementeerd door hybris-partner exc.io, waarbij gebruik werd gemaakt van de hybris B2B Commerce Accelerator. Dit is een kant-en-klaar en volledig aan te passen multichannelraamwerk voor B2B-activiteiten. Deze flexibele oplossing ondersteunt zowel de directe als indirecte verkoopmodellen van Red Bull, waarbij het tevens mogelijk is dat grote regio’s als centraal verkooppunt optreden voor kleinere, omringende gebieden.

“Hoewel de B2B-markt zonder twijfel meer complexiteit kent, geldt voor zowel B2B als B2C een belangrijke regel: het met succes aantrekken en vasthouden van klanten hangt in grote mate af van het vermogen om precies dat te kunnen bieden wat de klant wil”, zegt Mark Holenstein, Senior Vice President, EMEA van hybris software. “Toonaangevende ondernemingen zoals Red Bull zien dit in en we zijn er trots op dat we samen met dit merk een zeer productieve en geavanceerde beleving voor zakelijke klanten hebben kunnen bouwen, waarmee het bedrijf de klanttevredenheid verder kan verhogen, evenals de conversie en de omzet.”

Red Bull zal de mogelijkheden van de hybris Commerce Suite ook inzetten voor toekomstige B2B- en B2C-initiatieven.

Meer informatie over hybris B2B Commerce is te vinden op http://www.hybris.com/en/products/b2b-application.

(1) Magic Quadrant for E-Commerce (mei 2013)

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht