Industry Wire

Geplaatst door TU Delft

‘De reis van de patiënt’ centraal in nieuwe online cursus TU Delft

Meer inzicht in de patiëntervaring verhoogt het welbevinden van de patiënt en kan bijdragen aan een efficiëntere en veiligere zorg. Gedetailleerde analyse van de ervaring van patiënten staat daarom ook centraal in een nieuwe online cursus van de TU Delft. Op woensdag 8 februari gaat de MOOC ‘Design in healthcare: using patient journey mapping’ van start.

Interactie

‘De deelnemers aan deze MOOC leren in vijf weken tijd over de interactie tussen patiënt, arts, familie en omgeving in alle fases van het medische traject’, zegt cursus-samensteller prof. Richard Goossens van de Delftse faculteit Industrieel Ontwerpen. De ‘patient journey’ wordt als tool gebruikt om de interactie tussen patiënt en arts te analyseren. Door deze interactie in kaart te brengen, kunnen de deelnemers leren hoe ze de ervaring van de patiënt kunnen verbeteren.’

Ervaring patiënt

De cursus is een inleiding op ‘patient journey mapping’ en is ontwikkeld aan de TU Delft. De ‘patient journey’ bekijkt de interactie tussen de patiënt en de zorgprofessionals in alle fases van de ziekte; het ondergaan van de behandeling, het omgaan met verwachtingen en de interactie met en tussen verschillende ‘belanghebbenden’ (artsen, familieleden, enz.). De cursus visualiseert de verschillende ervaringen die patiënten ondergaan in de medische wereld stap voor stap. Goossens richt zich met deze MOOC onder meer op ontwerpers in de gezondheidszorg en biedt hen kennis, inzichten en tools om de ervaring van de patiënt te analyseren en te verbeteren. Ze leren complexe zorg-scenario’s te duiden, mogelijkheden tot verbetering te herkennen en met concrete oplossingen voor de verbetering van de patiëntervaring te komen.

Verwachtingen

De Delftse methode wordt al toegepast in de zorg, bijvoorbeeld om maatwerk te bieden bij gesprekken met de orthopedisch chirurg. Bij analyse van de ‘patient jouney’ bleek het een uitdaging om in een tien minuten durend gesprek de verwachtingen van het revalidatieproces na een heupoperatie te bespreken. TU Delft afstudeerder van den Berg ontwikkelde samen met het Reinier de Graaf Ziekenhuis en Zimmer Biomet de interface ‘BICONNECT’ die is gebaseerd op de persoonlijkheid van de patiënt. Dankzij deze interface, waarin onder meer vragen over levensstijl, pijnervaring en wensen de revue passeren, komen patiënten beter geïnformeerd en meer tevreden uit het gesprek met de chirurg.

100 ideeën

Meer TU Delft studenten bogen zich in diverse afstudeerprojecten over concrete oplossingen om de patiëntervaring te verbeteren. Ruim 100 ideeën van de afgelopen drie jaar werden onlangs gebundeld in het boekje ‘Products for Healthcare’, samengesteld door Marijke Melles, Armagan Albayrak en Richard Goossens.

Registreren

Registreren voor de MOOC ‘Design in healthcare: using patient journey mapping’ kan via de website van edX.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht