Retailers lopen inkomsten mis met huidige POS-systemen

Amsterdam, 24 september 2013 – De vrees voor onveiligheid van data zorgt ervoor dat retailers nog niet massaal zijn overgestapt naar cloud based POS-systemen en zij wekelijks tot vier uur per week aan niet-werkende kassasystemen voor lief nemen. Onafhankelijk onderzoek, uitgevoerd in opdracht van Epson Europa, onder 410 retailers in Europa, toont aan dat de vrees voor onveilige data de belangrijkste barrière is voor verkopen via de cloud. Ondanks dat bijna twee derde van de ondervraagden gelooft dat de efficiency verhoogd kan worden met cloud based POS-systemen, maken momenteel nog maar vier van de tien ondervraagden gebruik van de cloud. De ondervraagde retailers verwachten met behulp van het cloud based POS-systeem voornamelijk meer inkomsten te kunnen halen uit de verzamelde data.
Daarnaast verwacht 48 procent van het totale aantal ondervraagden dat cloud based POS-systemen bijdragen aan het verlagen van de down-time van kassasystemen en is 45 procent van mening dat met deze systemen kostenbesparingen te realiseren zijn. Daarentegen ervaart een kwart van de ondervraagde IT-managers momenteel nog een gebrek aan steun vanuit de directie omdat zij geen technische kennis hebben en daardoor de voordelen niet direct zien, of omdat de IT-manager het lastig vindt om de ROI inzichtelijk te maken voor de directie.
Dat de IT-managers verwachten de directie uiteindelijk te kunnen overtuigen, blijkt uit het feit dat 74 procent van de respondenten die nog niet cloud based werken verwacht binnen vijf jaar over te stappen naar een cloud based POS-systeem. Maar liefst 75 procent van de ondervraagde retailers maakt momenteel al plannen of heeft een plan voor een cloud based POS-systeem op de plank liggen. Tot die tijd moeten deze retailers het hoofd bieden aan de problemen die hun huidige POS-systemen met zich meebrengen: systemen die de implementatie van software-as-a-service (Saas) überhaupt niet aankunnen, bij 54 procent van de ondervraagden of de hoge onderhoudskosten die de spuigaten uitlopen, bij 52 procent van de respondenten. Daarnaast geeft 40 procent van de retailers aan dat zij met een verouderd POS-systeem werken.
Lijken de veiligheidskwesties de grootste angst te zijn voor retailers die nog geen cloud based POS-systeem hebben, de ondervraagde retailers die al met een cloud based POS-systeem werken zijn helemaal niet meer angstig voor veiligheidskwesties. Maar liefst 61 procent geeft aan dat ze daadwerkelijk een efficiencyslag heeft gemaakt.
“Dat het nog steeds de moeite waard is om te investeren in POS-systemen, blijkt wel uit het feit dat de ondervraagden uit het onderzoek aangeven dat in 2011 80 procent van hun verkopen nog steeds fysiek in de winkel gerealiseerd werden. Wat wij wel zien bij onze retail klanten is dat zij steeds vaker op zoek gaan naar manieren om hun klant zo goed mogelijk te bedienen, online is immers een geduchte concurrent geworden. Cloud based POS-systemen maken het makkelijker om de interactie met de klant aan te gaan, cross sell kansen te benutten en wachttijden bij de kassa terug te dringen. Bijvoorbeeld in de vorm van handheld POS-systemen.” zegt Ties Schepers, Senior Key Account Manager Systems Devices Benelux bij Epson Deutschland GmbH.
“Bij Epson streven wij ernaar om onze klant producten in handen te geven die eenvoudig te beheren zijn zodat zij zich kunnen concentreren op datgene waar zij goed in zijn, verkopen. Onze TM-I point of sale printers maken het mogelijk om direct vanuit een web applicatie te printen zonder dat er een driver benodigd is, of zonder de noodzaak om printinstellingen te wijzigen. Op deze manier kunnen bijvoorbeeld kassabonnen, tickets en waardebonnen vanaf elke denkbare op het internet aangesloten betalingspunt geprint worden.” aldus Schepers.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.