Ruim helft Nederlanders mist V&D niet
10 juni, 2016 – Ruim 50% van de Nederlanders mist V&D niet. Het merk is al een tijdje uit het straatbeeld verdwenen. Onlangs kwam het nieuws naar buiten dat drie investeerders het merk V&D hebben gekocht en als online merk wil voorzetten. Naar aanleiding van dit nieuws heeft customer science company SAMR een flitspeiling uitgevoerd.
Slechts drie op de tien Nederlanders mist V&D. Bijna 20% staat neutraal tegenover het gemis van V&D, maar ruim de helft van de Nederlanders geeft aan V&D niet te missen. Ruim 20% van de ondervraagden geeft aan voorheen zowel online als offline klant te zijn geweest bij V&D. Onder deze oud-klanten is het beeld anders. 60% van deze groep mist V&D.
Nieuw concept heeft kans van slagen
Bijna één op de vier Nederlanders vindt het een goed idee dat de drie investeerders V&D online voortzetten. Onder klanten is dit zelfs 64%. Slechts 13% ziet geen heil in een online V&D. Opvallend is dat vooral ouderen (50+) het idee zien zitten (ongeveer 45%).
Ook al ziet niet iedereen de nieuwe V&D zitten, toch denkt de helft dat het concept kans van slagen heeft. Onder oud online en offline-kopers is dit zelfs driekwart. Het is dan ook niet opvallend dat oud-klanten veel meer geneigd zijn te gaan kopen bijeen nieuw te ontwikkelen online V&D. 74% van de oud-klanten verwacht producten te gaan kopen, tegenover 32% bij de gemiddelde. Opvallend is wel dat juist de voormalige offline V&D-klanten veel minder geneigd zijn te gaan kopen (27%), deze kwamen alleen in de winkel en zijn dus niet snel over te halen naar online.
Kleding is favoriet bij V&D
Nederlanders willen vooral kleding kopen bij V&D. Gevolgd door ondergoed en tassen. De top-10 producten die werden genoemd is als volgt:
- Kleding
- Ondergoed
- Tassen
- Huishoudelijke artikelen
- Sokken
- Handdoeken
- Beddengoed
- Boeken
- Lingerie
- Make Up
Deze online flitspeiling heeft is uitgevoerd door SAMR (SmartAgent MarketResponse) op 9 en 10 juni 2016 onder een groep van 543 representatieve groep Nederlanders.
Over SAMR
SAMR profileert zich sinds 2015 als marktvindersbureau op zoek naar kansen in de markt voor haar klanten. Die kansen vinden zij door bestaande en nieuwe data te verbinden. SAMR is één van de grootste en meest toonaangevende spelers op het gebied van klantbeleving, klankloyaliteit en data creativiteit en heeft daarin ruim 30 jaar ervaring opgebouwd. SAMR ondersteunt opdrachtgevers in verschillende sectoren zoals financiële en zakelijke dienstverlening, overheid, energie, retail, transport, zorg en FMCG bij klantgedreven vernieuwing. Enkele opdrachtgevers van SAMR zijn: Achmea, HEMA, ANWB, Jacobs Douwe Egberts, Jumbo, NS, Eneco, STER en Dienst Publiek & Communicatie van de Rijksoverheid.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.