Industry Wire

Geplaatst door Semilo

Semilo stemt mobile ads af op TV reclames

Semilo was al langer in staat om, met behulp van de technologie van MediaSynced, online advertenties af te stemmen op het uitzendschema van TV commercials. Als eerste exploitant brengt Semilo deze optie nu ook naar mobiel!

Waarom online en TV advertenties op elkaar afstemmen?

In verschillende onderzoeken is aangetoond dat campagnes die zowel op televisie als online worden ingezet een positief effect hebben op de merkbeleving en kans op interactie. Adverteerders onderkennen dit effect en zetten van hun advertentiebudget een steeds groter deel online in. Het toenemende gebruik van internet tijdens het TV kijken is TV adverteerders echter een doorn in het oog. Gedreven door het groeiende smartphone en tablet bezit is couch surfing tegenwoordig meer regel dan uitzondering in het gemiddelde huishouden.

Waar vroeger de reclameblokken door de helft van TV-kijkend Nederland werd gebruikt voor een bezoekje aan het toilet, het uitlaten van de hond of het bijvullen van de versnaperingen, bleef in ieder geval nog een deel actief betrokken bij de beeldbuis om deze redelijke forced exposure van adverteerders tot zich te nemen. Nu een groot deel van de bevolking een smartphone of tablet heeft is wat achterbleef echter ook vertrokken en beleven steeds minder consumenten actief de TV reclames die op ze af worden gevuurd. Wat eerst het first screen was (TV) verwordt tot het second screen, het second screen (tablet/smartphone) wordt het first screen.

De rode knop… wie kent 'm nog?

Natuurlijk uitermate pijnlijk voor alle adverteerders die hun marketingbudgetten besteden aan TV commercials, maar het biedt ook weer mogelijkheden. Onbewust maken die passief betrokken consumenten TV commercials wel mee, in geluid en deels in beeld. Door dezelfde adverteerder op dat moment door te plaatsen naar het primaire scherm van aandacht (de tablet of smartphone dus) versterk je de passieve merkbeleving van de TV inzet en bied je, en hier wordt het extra interessant voor adverteerders, consumenten de mogelijkheid om (inter)actief met je merk en/of product te connecten. Dit is waar adverteerders als jaren naar op zoek zijn! Ik neem aan dat je je de rode knop die TV interactief had moeten maken nog wel herinnert…

Hoe werkt het?

Het principe is eigenlijk heel simpel. Op het moment dat een bepaalde commercial op TV wordt uitgezonden (kan van de adverteerder zelf zijn, maar dat hoeft natuurlijk niet) wordt deze door MediaSynced binnen enkele seconden herkend. Er gaat een seintje naar onze ad servers die meteen daarop de ingekochte uitingen beginnen te leveren. Gedurende een aantal minuten (uiteraard instelbaar) zal de campagne online of mobiel draaien om vervolgens automatisch te stoppen. Wordt de campagne weer uitgezonden op een van de 15 grote zenders dan begint de campagne weer met leveren.

Uiteraard is een campagne volledig inzetbaar en te targeten zoals elke reguliere online campagne. Het maken van een forecast is echter wel een stuk lastiger omdat het volledig samenhangt met het aantal keren dat de commercial wordt vertoond in de campagneperiode.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht