Geplaatst door SingularityU Brussels Summit

SingularityU brengt Europa techno-realisme bij

Op 23 en 24 september 2019 vindt in Brussel voor de allereerste keer een SingularityU Summit plaats in België. Verschillende internationale experts komen samen in The Egg om te spreken over Exponential Europe, oftewel: hoe zal Europa omgaan met de wereldwijd versnellende dynamiek van technologie? #FutureproofEurope.

SingularityU werd in 2008 door Ray Kurzweil en Peter Diamandis opgericht en is gevestigd op het NASA Ames Research Park bij Mountain View in het technologisch hart van Silicon Valley.

SingularityU is een wereldwijde community die volop inzet op innovatieve en exponentieel evoluerende technologieën om ’s werelds grootste uitdagingen aan te pakken, met als doel een betere toekomst op te bouwen voor iedereen. In de Benelux zal dit onder andere ingevuld worden met programma’s en workshops voor bedrijven en leidinggevenden.

In 2016 startte de eerste vestiging buiten Silicon Valley in Eindhoven, inmiddels zijn er vestigingen in Scandinavië, Canada, Zuid-Afrika en vanaf begin dit jaar ook in België als deel van de Benelux.

Inspireren en activeren
De afgelopen tien jaar werd er veel aandacht besteed aan individuele technologieën. Vandaag verschuift de focus echter naar hoe deze elkaar versterken en hoe we ze kunnen inzetten om urgente en relevante veranderingen in de maatschappij te realiseren. Technologie is slechts het middel, de vraag is waarvoor we haar willen inzetten.

Te veel particulieren en bedrijven maken nog niet ten volle gebruik van de mogelijkheden die de laatste technologische ontwikkelingen hen bieden, in combinatie met de nieuwe economie en veranderende bedrijfsmodellen. De industrie in Europa kan voortbouwen op haar sterke punten en zou zich steeds tot doel moeten stellen de mogelijkheden van nieuwe technologieën te benutten. De effectieve toepassing van nieuwe technologie zal Europese bedrijven in staat stellen industrieel leiderschap te stimuleren, exponentieel te groeien en de samenleving nog veel meer voordelen te bieden.

Meervoudig perspectief
De sprekers op deze conferentie zijn zowel experts in specifieke technologieën, zoals kunstmatige intelligentie en blockchain, als kritische denkers op het gebied van de maatschappelijke onderwerpen waar deze technologie invloed op uitoefent, zoals energie en arbeid.

De Summit is tegelijkertijd de lancering van SingularityU’s activiteiten in België. Het programma van de Summit richt zich op de impact van technologie op burgers, bedrijven en de samenleving. Deze thematiek is een verdieping van en bouwt voort op onderwerpen die dit jaar door het World Economic Forum in Davos tot topprioriteit werden benoemd. Bezoekers zullen de mindset, kennis en tools vergaren die zij nodig hebben in deze exponentieel veranderende wereld.

Diederick Croese, oprichter en CEO van SingularityU Benelux: “Technologie treft in versneld tempo ons persoonlijk leven, onze economie, democratie en samenleving. Meer dan ooit worden we door deze vooruitgang gedwongen om zorgvuldig met elkaar onze gewoontes, ethiek, cultuur en politiek, en zelfs de wereld waarin we willen leven tegen het licht te houden. Dit vereist dat we onszelf bewust zijn van de technologische mogelijkheden en met elkaar in gesprek gaan over onze intenties, waarden, principes en doelen, zodat we meer zicht krijgen op wat een wenselijke inzet is van de krachtige technologische middelen. Zo komen we tot een meervoudig perspectief waarbij we onze kennis en waarden kunnen wegen en bundelen. Alleen dan kunnen we onszelf en onze kinderen bewust(er) een betere toekomst bezorgen.”

Visionairen van onze tijd
SingularityU Benelux kondigt dan ook met trots zijn eerste, bevestigde sprekers aan. Met Jaron Lanier, Liviu Babitz en Anders Sandberg zullen enkele van de meest vooraanstaande technologievisionairen van vandaag hun kijk delen op technologie en hoe we die juist kunnen inzetten om er de voordelen van te oogsten.

Jaron Lanier wordt vaak omschreven als een ‘Renaissance Man for the 21st Century’. Hij bedacht het concept en de mogelijkheden van virtual reality (VR) en verkocht met zijn bedrijf VPL Research de eerste concrete VR-producten. In 2010 werd hij door ‘Time Magazine’ uitgeroepen tot één van de 100 meest invloedrijke personen ter wereld. Hij schreef drie bestsellers: ‘You Are Not A Gadget, ‘A Manifesto’, ‘Dawn of the New Everything: Encounters with Reality and Virtual Reality’ en vorig jaar verscheen ‘Ten Reasons For Deleting Your Social Media Accounts Right Now’.

Liviu Babitz is een ‘biohacker’ en een echte cyborg. Om meer van de realiteit te kunnen zien, verbeterde hij zijn lichaam met behulp van technologische sensoren. Vandaag pleit hij voor een compleet nieuwe wereld waarin de mensheid wordt geüpdatet. Met behulp van technologie krijgen we toegang tot nieuwe gevoelens, nieuwe herinneringen en nieuwe manieren om de wereld te leren kennen. Hij hackte niet zijn lichaam maar wel zijn brein, dat nu op een nieuwe manier nadenkt. Zo leidt hij een rijker leven.

Anders Sandberg brengt zijn dagen door met simulaties van ‘low-probability, high-impact risks’: onwaarschijnlijke voorvallen die een einde kunnen maken aan het menselijke ras – bijvoorbeeld epidemieën en de gevolgen van nucleaire oorlogvoering. Een onderdeel daarvan is het inschatten van de mogelijkheden van toekomstige technologieën en het ethische aspect van het verbeteren van mensen met behulp van technologie. Hij is als senior onderzoeker verbonden aan het Future of Humanity Institute aan de Universiteit van Oxford.

De SingularityU Brussels Summit: Exponential Europe vindt plaats op 23 en 24 september in The Egg in Brussel. Diverse types tickets zijn te bestellen via http://www.subrusselssummit.org. De ambitie? Samen een rooskleurige, wereldwijde, pan-Europese toekomst te creëren.

Binnenkort worden nog meer sprekers bekendgemaakt.