Geplaatst door Nutanix

Smartbox transformeert klantervaring met Nutanix

Hoofddorp, 26 maart 2020Nutanix, leider in enterprise cloud computing, heeft zijn relatie verder uitgebreid met Smartbox Group, een Europese retailer in cadeau-belevenissen, ter ondersteuning van een digitaal moderniseringsproject. Smartbox Group is eigenaar van Bongo, dat onder andere in Nederland cadeaubonnen verkoopt. Smartbox maakt gebruik van Nutanix-software om zijn IT-infrastructuur te moderniseren, de IT-operations te stroomlijnen en kosten te verlagen. Zo kunnen zij klanten voorzien van op maat gemaakte, realtime ervaringen.

Een naadloze omnichannel-klantervaring is tegenwoordig onmisbaar voor retailers. Klanten verwachten dat online winkelervaringen gebaseerd zijn op hun digitale gedrag en dat deze op hen zijn afgestemd. Dit vereist realtime data-analyse van meerdere bronnen, evenals een moderne technologische infrastructuur die geautomatiseerd en veilig is, het gebruik van artificial intelligence (AI) ondersteunt en, belangrijker nog, altijd beschikbaar is.

Smartbox biedt cadeaubonnen en beleveniscadeaus voor klanten in heel Europa. Het bedient elf landen en distribueert jaarlijks bijna 6,5 miljoen cadeau-belevenissen, alsook gift-boxes via 10.000 grote verkooppunten van retail partners en online winkels. De enorme omvang van alle activiteiten en de vele webwinkels vereisen constante uptime, schaalbaarheid tijdens seizoenspieken, flexibiliteit in ontwikkeling, en op maat gemaakte ervaringen voor klanten.

“Onze vorige systemen konden onze bedrijfsvisie gewoon niet ondersteunen. Er moest iets ingrijpends gedaan worden als we willen blijven groeien in Europa en de klanttevredenheid willen waarborgen”, zegt Paul Cash, Director IT Operations bij Smartbox. “Nutanix heeft ons, meer dan welke andere partner dan ook, in staat gesteld meer uit onze IT-infrastructuur te halen, zodat deze waarde kan toevoegen aan het bedrijf. Dankzij de oplossingen hebben we de controle over onze omgeving kunnen terugnemen en konden we ons focussen op innovatie in plaats van het onderhouden van bestaande infrastructuur.”

Met inachtneming van de uitdagingen en kansen in de retail, investeerde het Smartbox-team in een hyperconverged omgeving die het beste van zijn on-premises IT-systemen combineert met public clouddiensten. Zo wil Smartbox flexibeler zijn en kunnen zij zich snel aanpassen aan de behoeften van klanten. De basisvereisten waren onder meer de noodzaak van volledig inzicht in alle IT-middelen en –diensten, geavanceerde data-analytics, de mogelijkheid cloudgebruik te beheren en om DevOps op te schalen.

Om deze verschuiving te ondersteunen, heeft Smartbox de afgelopen 18 maanden Nutanix AHV geadopteerd, waardoor het zijn datacenterfootprint kon verkleinen en flexibiliteit kon vergroten. Daarnaast heeft het bedrijf enkele elastische workloads verplaatst, zoals de eCommerce-winkel naar AWS. De algehele omgeving ondersteunt hybride cloud computing, met naadloze verbinding tussen het Nutanix-powered datacenter en de public cloud-omgeving. De IT-infrastructuur is nu beter geschikt voor zijn ontwikkelteams en is stabiel genoeg om de webservices en alle belangrijke backend-applicaties te draaien.

Smartbox gebruikt Beam om de kosten van de public cloud onder controle te houden. Deze kosten waren vaak 30 tot 40% hoger dan begroot vóór implementatie van Beam. Met Beam kan het IT-team een kostengebaseerd model gebruiken om afdelingen te laten zien wat de daadwerkelijke kosten zijn van het draaien van applicatie-omgevingen en de IT die ze consumeren. Nutanix Era heeft Smartbox daarnaast geholpen bij het vereenvoudigen van databases- en beheeroplossingen binnen meerdere omgevingen, terwijl Prism Pro geautomatiseerd infrastructuurbeheer ondersteunt. Dit allemaal om meer flexibiliteit te realiseren.

“Retailers hebben flexibiliteit nodig om in één handomdraai de koers van hun bedrijf te kunnen veranderen. Of het nu gaat om seizoensfluctuatie, om op- of afschalen voor een uitverkoop, of om digitale diensten toevoegen – automation en aanpasbaarheid staan tussen mislukking en succes”, zegt Dom Poloniecki, General Manager, Sales, West-Europa en Sub-Sahara Afrika regio, Nutanix. “Smartbox heeft een goede mix van public en private clouds. Het begrijpt niet alleen de kosten van on- en off-premises, maar kan ook de waarde van IT voor de business aantonen en ervoor zorgen dat elke afdeling verantwoordelijk is voor zijn eigen kosten. Smartbox is niet alleen bezig ‘het licht aan te houden’, het brengt klanten meer vreugde en creëert meer loyaliteit.”

Het bedrijf is nog van plan gebruik te maken van de Nutanix software-investeringstool voor de self-provisioning van IT-resources. Smartbox werkt aan het creëren van een omgeving waarin ontwikkelaars wijzigingen aan sites kunnen doorvoeren, promoties kunnen toevoegen en nieuwe producten kunnen aanmaken, zonder te hoeven wachten op IT om verzoeken goed te keuren. Smartbox is van mening dat op deze manier proactiever kan worden ingespeeld op zakelijke kansen en zich gemakkelijk kan aanpassen aan de behoeften van klanten.

Over Nutanix
Nutanix is wereldwijd leider in cloud software en een pionier in hyperconverged infrastructure-oplossingen die ‘computing’ overal onzichtbaar maakt. Organisaties over de hele wereld gebruiken Nutanix-software voor het creëren van één platform voor het beheer van elke app, op elke locatie en elke schaal, voor hun private, hybride en multi-cloud-omgevingen. Meer informatie is te vinden op www.nutanix.com of volg ons op Twitter @nutanix_nl.

Over Smartbox
In een wereld waar mensen meer dan ooit tijd voor zichzelf en zinvolle relaties zoeken, is het aanbieden van de mogelijkheid om iets te ervaren in plaats van iets materieels te geven, de meest waardevolle en doordachte manier om je dierbaren te vertellen dat je van ze houdt. Bij Smartbox Group is al onze energie en creativiteit gericht op het idee om het mooiste cadeau aan te bieden en te ontvangen. Als pionier en Europese leider wil Smartbox zijn positie cadeau-belevenissen consolideren door de beste keuze en diensten te bieden, zodat klanten een onvergetelijke ervaring beleven.