Industry Wire

Social intranet Viadesk boekt succes in Duitsland

Amsterdam, 15 oktober – Het Nederlandse social intranet Viadesk heeft groeiplannen in Europa, en boekt nu de eerste successen in Duitsland. Na eerder een vestiging in Keulen geopend te hebben is de eerste implementatie bij een grote Duitse klant inmiddels een feit. De sociale verzekeringmaatschappij DGUV, de Deutsche Gezetsliche Unfallversicherung, gebruikt het social intranet om 6.000 medewerkers met elkaar te verbinden. De opdracht vormt het startschot voor de verdere Europese expansieplannen van Viadesk.

Duitsland biedt voor Viadesk binnen Europa de grootste groeikansen. Duitse klanten zijn erg geïnteresseerd in cloud-oplossingen. Die interesse is nu omgezet in een eerste samenwerking, van waaruit Viadesk de gehele Europese markt wil betreden. Het bedrijf sluit daarmee aan op een trend. De export van Nederlandse software naar het buitenland is in de afgelopen vier jaar ruimschoots verdubbeld.

Präventionsforum+

DGUV is de eerste Duitse opdrachtgever die werkt met Viadesk. En het is meteen een hele grote. De sociale verzekeringsmaatschappij, die zich vooral richt op de in Duitsland verplichte ongevallenverzekering, heeft ruim 70 miljoen verzekerden onder zijn hoede. Een aanzienlijk aantal van 6.000 medewerkers deelt via het social intranet, genaamd Präventionsforum+, documenten met elkaar vanuit een projectendatabase. Ook wisselen ze kennis over wet- en regelgeving uit op het social intranet. Een van de doelstellingen van de DGUV-directie is om de samenwerking met verzekeringsmaatschappijen in Oostenrijk en Zwitserland efficiënter te maken. Daar slaagt DGUV nu dankzij de implementatie van Viadesk in.

Samenwerking tussen medewerkers en externe partijen kan met Viadesk onafhankelijk van locatie en tijd. Het social intranet is geschikt voor browsers, maar is ook te benaderen via een app op mobiele devices. Deelnemers kunnen daarnaast in verschillende talen met elkaar overleggen. Het ontwerp van de portal is responsive en zeer gebruiksvriendelijk. Het Präventionsforum+ ontving dan ook een certificaat voor Barrierefreiheit van het BIK-project, een initiatief van het Duitse ministerie voor Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Het forum scoorde 92,75 van de 100 punt in de zogenaamde BITV-test voor gebruiksvriendelijkheid. Een zeer goed resultaat voor een webapplicatie.

Digitale voorsprong

Mujibor de Graaf, directeur van Viadesk, ziet de betreding van de Duitse markt als een voorbeeld van een grotere trend. Hij verwacht dat Nederlandse bedrijven het buitenland in de toekomst nog veel meer te bieden hebben: “Nederland heeft een digitale voorsprong en krijgt hiermee steeds meer bekendheid buiten de landsgrenzen. De export van software is niet voor niets sterk gegroeid. Met onze Europese groeistrategie gaan wij hierin mee. Wij zien dat er in de landen om ons heen veel behoefte is aan innovatieve communicatiesoftware. Bedrijven zoeken een flexibel platform dat samenwerking vergemakkelijkt, gebruiksvriendelijk is én verbonden kan worden aan een cloud-oplossing.”

Viadesk is niet het enige Nederlandse bedrijf dat zijn geluk beproeft in het buitenland. Uit recent onderzoek van onderzoeksbureau Dialogic, in opdracht van branchevereniging Nederland ICT en de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO), blijkt dat de export van Nederlandse software naar het buitenland in de afgelopen vier jaar ruimschoots is verdubbeld, van €1,5 miljard naar €3,1 miljard. De Graaf: “Met onze Duitse expansie gaan wij het Nederlandse bedrijfsleven voor in het aanboren van nieuwe, buitenlandse markten. Nu de social intranet-implementatie bij DGUV voltooid is, toont Viadesk aan dat de Europese ambities daadwerkelijk kunnen uitmonden in succesverhalen.”

 

 

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht