Geplaatst door SphereMall

SPHEREMALL STELT PERSOONLIJKE CHIEF OF SCIENCE AAN

Prof. dr. Bas Donkers, Professor in Marketing Research aan de Erasmus School of Economics, is door SphereMall aangesteld als Chief of Science.

Als hoogleraar Marketing Research is het zijn voornaamste ambitie om technieken te ontwikkelen die helpen bij het beter begrijpen van consumenten. Met technieken variërend van hele eenvoudige statistieken tot grootschalige econometrische of machine-learning modellen, levert de steeds groeiende hoeveelheid data, steeds meer gedetailleerde inzichten in de behoeften en wensen van consumenten. Als Chief of Science bij SphereMall kan hij op hoog niveau deze inzichten toepassen met als resultaat win-win situaties voor e-commerce.

Personalisatie is key in de online challenge
Personalisatie van winkelervaringen is een voorbeeld van zo’n win-win situatie. In plaats van een eindeloze zoektocht naar het juiste product wordt vanuit de behoefte, context en voorkeur een wereld rondom de consument gecreëerd waarin producten snel gevonden worden. B2B en B2C bedrijven zijn dankzij SphereMall meer en beter in staat om gemakkelijk toegang te bieden tot producten die aansluiten bij de voorkeuren van hun klanten. Als Chief of Science bij SphereMall werkt Donkers samen met het Data Science team, een zeer getalenteerd en ambitieus team dat klaar is voor de 22e eeuw. Met hen maakt hij de technologie zodat het product SphereMall echte personalisatie kan leveren.

Erasmus School of Economics bakermat van SphereMall
De Chief of Science is geen onbekende voor Christian van Someren, oprichter van SphereMall. “Lang voor de oprichting van SphereMall was Bas al onze Chief of Science.”, vertelt van Someren. Van Someren leerde Donkers kennen tijdens zijn eigen studie kwantitatieve marketing aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. “We praatten 12 jaar geleden al over deze materie. Behoorlijk veel van wat ik heb geleerd hierover, heb ik te danken aan Bas. We voerden vaak fundamentele discussies over het terrein van personalisatie, het profileren van consumenten en wat daarin de kansen zijn. Bas brengt als geen ander verdieping, inzicht en nieuwe denkrichtingen. Dat maakt dat we elkaar heel goed begrijpen en feilloos snappen waar het heen moet op het vlak van technologie, modellen en personalisatie. We hebben bewust de strategische keuze gemaakt om geen senior data scientists aan te nemen. Wat wij bij SphereMall bouwen is een compleet eigen domein dat de nieuwe standaard gaat zijn voor de toepassing van intelligentie in personalisatie. Dat noemen we personalized commerce. Daar leiden we zelf de juiste mensen voor op. Dat doen we samen met Bas.”.

Data science komt tot leven bij SphereMall
Het Data Science team van SphereMall integreert ideeën en ervaringen uit econometrie, machine-learning, datamanagement en programmeren. Samen met onder andere Monique de Haard, Peter Verheijen, Sergey Kondratovec, Alexey Shupikov bouwt SphereMall aan het realiseren van personalisatie. De intelligente software van SphereMall laat producten zien die de individuele consument wil, niet wat anderen hebben gekocht. De producten komen dus als het ware naar de consument toe. Dat is wat SphereMall betreft de definitie van personalized commerce.