Geplaatst door Fectar

Startup Fectar realiseerde 2 miljoen app downloads tijdens de Corona crisis

Na 8 jaar lang de ontwikkelingen op het gebied van augmented reality te hebben gevolgd leek de tijd in 2019 rijp. Samen met Rens Lensvelt startte Eugène Kuipers met Fectar, een wereldwijd platform voor augmented en virtual reality. Vanaf de lancering in 2020 maakte de startup dankzij de Corona crisis een extreme groei mee. Op 16 april werd de eerste content in de app geplaatst en na 8 maanden staat de teller op bijna 2 miljoen app downloads wereldwijd en hiermee is het groeipad van Fectar vergelijkbaar met bijvoorbeeld Instagram in 2010.

Augmented reality maakt een opmars
Met een team van 11 man verovert het bedrijf wereldwijd de markt van augmented reality; dit is een techniek waarbij een virtuele laag over de werkelijkheid kan worden gelegd en tech reuzen als Facebook, Google, Microsoft en Apple zetten flink in op deze techniek. Op dit moment hebben wereldwijd ruim 1,75 miljard consumenten toegang tot augmented reality middels hoofdzakelijk hun smartphone en daar komen in 2021 de brillen met augmented reality techniek bij. Zowel Facebook als Apple kondigden begin januari aan nog dit jaar op de markt te komen met zogenaamde ‘smart glasses’.

De Youtube voor augmented reality
Fectar maakt het voor zowel bedrijven als particulieren makkelijk om augmented (AR) en virtual reality (VR) belevingen te creëren en te bekijken. Eugène Kuipers: ‘Ons platform kun je zien als de Youtube voor AR en VR. Als je een video wilt delen met collega’s of de rest van de wereld kies je voor Youtube, als je content wilt delen in augmented en virtual reality dan kies je voor Fectar’. Het platform blijkt over de hele wereld aan te slaan; in 176 landen wordt er momenteel content gecreëerd en bekeken. Kuipers: ‘We ontvingen recent een TikTok filmpje van 2 jongens in een Aziatisch land die een helikopter in augmented reality plaatsten op een zandpad ergens in de binnenlanden. Hoe gaaf om te zien dat Fectar relevant is waar ook ter wereld!’.

Versnelling groei
Nu het aantal app downloads snel blijft toenemen en de enorme hoeveelheid data steeds meer inzicht geeft op het gebied van augmented reality wordt samen met de investeerders ook gezocht naar de beste manier om het platform zo snel mogelijk tot dé standaard te maken in dit nieuwe segment. Na een eerste investeringsronde in 2020 zal het bedrijf ook in 2021 op zoek gaan naar het juiste kapitaal om de droom verder waar te maken en wie weet komt het nieuwe Instagram of TikTok dan zomaar uit ’s-Hertogenbosch.