Supply Chain Hackathon 2014: Innovatief onder tijdsdruk

Twaalf uur de tijd kregen studententeams afgelopen vrijdag 24 oktober om nieuwe ideeën uit te werken voor informatiedelen in de keten, slimme planningsalgoritmes, of het gebruik van Google Glass in de logistiek. Binnen die tijd moesten de in totaal dertig deelnemers het bedrijfsprobleem begrijpen, een ontwerp maken en hun oplossing implementeren: een topprestatie!

Dit alles in het kader van de tweede Supply Chain Hackathon, georganiseerd door de Universiteit Twente in samenwerking met Port of Twente en Dinalog. De cases werden verzorgd door innovators uit de keten: CTT, Bolk Transport, Envolve, CGI, TNO,  Cofano, OVSoftware en Printr.

De deelnemende bedrijven kijken met tevredenheid terug op de prestaties van de studenten: “een andere insteek [door de studenten] leidt tot nieuwe inzichten, en ideeën die we op gaan nemen in ons product.”

Alle deelnemende teams presteerden het om een werkende oplossing neer te zetten, zoals een Google Glass app die schippers informeert over verstoringen en waarschuwt voor gevaar, of een platform waar verschillende datastromen worden samengebracht. Eén van de deelnemers: “de interessante bedrijfsproblemen in combinatie met de ‘pressure cooker’-setting leiden tot de beste ideeën.”

De winnaars van de Supply Chain Hackathon hadden maar twaalf uur nodig om een werkend systeem te ontwikkelen dat helpt met het delen van informatie, zoals dat in de Supply Chain vaak nodig is. De kracht van het systeem is de controle die het geeft over wat er met wie wordt gedeeld. Daarmee verdienden zij de hoofdprijs van 1000 euro.

De tweede prijs van 500 euro ging naar een app om in één oogopslag te kunnen zien of vrachtwagens volgens planning binnen zullen komen, zodat direct ingegrepen kan worden als dat niet lukt.

Foto’s van het evenement zijn te vinden op. https://www.flickr.com/photos/128951094@N04/sets/72157648551893558/
Een paar hoogtepunten:

Alle foto’s: © Remco Bloemen.