Industry Wire

Talpa lanceert Talpa Middle East

Talpa Media, wereldwijd actief op het gebied van contentontwikkeling voor alle mediaplatforms, kondigt vandaag de oprichting aan van Talpa Middle East. Het nieuwe productiebedrijf, gevestigd in Dubai, gaat de Talpa-catalogus vertegenwoordigen in heel Noord-Afrika en het Midden-Oosten met als doel lokale versies te maken, in het Arabisch, van de succesvolle Talpa-formats.

Talpa heeft de ervaren TV-producent Ziad Kebbi gevraagd om in de functie van CEO leiding te geven aan het nieuwe bedrijfsonderdeel. Kebbi rapporteert aan Maarten Meijs, Managing Director van Talpa Global in Hilversum.

Als producent heeft Ziad Kebbi een groot aantal Arabische versies van wereldhits op zijn naam staan. Daaronder zijn ‘The Voice’, ‘Betty La Fea’, ‘Deal or No Deal’, ‘Wheel of Fortune’, ‘Fear Factor Extreme’ en ‘Who Wants to be a Millionaire?’.

De eerste productie die Talpa Middle East op zich neemt is het derde seizoen van ‘The Voice Arabia’ voor zender MBC, dat in de gehele regio wordt uitgezonden.

Bij de aankondiging van het nieuwe bedrijf zegt Maarten Meijs: “De Arabisch sprekende wereld heeft zich in hoog tempo ontwikkeld, zowel op technologisch als industrieel terrein. Met 350 miljoen mensen, verspreid over zo’n enorm groot gebied en zoveel verschillende landen, is het zonder meer een regio die enorme mogelijkheden biedt. Daarom zijn wij bijzonder blij dat we Ziad Kebbi aan boord hebben. Hij heeft voor elke zender in de regio gewerkt en hij kent de Talpa-catalogus tot in de details.”

Ziad Kebbi vult aan: “Met een combinatie van maatwerk, onze ervaring in alle landen van de regio en de klasse van de Talpa-formats, kunnen wij de zenders geweldig goed van dienst zijn met het leveren van aansprekende televisie voor het Arabisch sprekende publiek waar ook ter wereld.”

Na het in 2012 opgerichte Talpa Media USA, is Talpa Middle East de tweede volledige Talpa-dochter buiten Nederland. Talpa wil aanwezig zijn in haar belangrijkste markten, hetzij via honderd procent dochters, dan wel via joint ventures met toonaangevende lokale mediabedrijven. Eerder dit jaar kondigde Talpa de vestiging aan van Talpa UK, Talpa Italy en Talpa Nordic in, respectievelijk, Londen, Rome en Kopenhagen. Vanuit Nederland staat Talpa’s internationale divisie Talpa Global – onder leiding van Managing Director Maarten Meijs – in nauw contact met de joint ventures en de productiebedrijven die volledig eigendom van Talpa zijn.

De formatcatalogus van Talpa is zeer breed van opzet en omvat scripted en non-scripted formats in genres als drama, comedy, entertainment en reality, waaronder titels als ‘Divorce’, ‘Doris’, ‘The Voice’, ‘The Voice Kids’, ‘The Winner Is…’ en ‘Utopia’.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht