Industry Wire

Geplaatst door thyssenkrupp

thyssenkrupp zet in op 3D-printing

Technologieconcern thyssenkrupp heeft onlangs haar TechCenter Additive Manufacturing in Mülheim an der Ruhr (Duitsland) geopend. Hier kan het bedrijf in één digitale procesgang, door middel van 3D-printing, plastic en metalen producten produceren, ongeacht de batch-grootte. Door haar expertise te combineren met die van haar onderzoekspartners wil thyssenkrupp haar belangrijkste markten, waaronder engineering, luchtvaart, scheepsbouw en automotive, een belangrijk concurrentievoordeel meegeven.

Nieuwe mogelijkheden versnellen innovatie
Vooralsnog zet thyssenkrupp een klein team in, dat één printer ter beschikking heeft voor metalen en één voor plastic producten. Beide printers gebruiken de zogeheten laser sintering-techniek om een poeder laag na laag aan te brengen en te doen smelten en het vervolgens tot een vast product te laten stollen. De engineers die het product vervaardigen, hebben alleen een CAD-bestand nodig met een 3D-ontwerp van het gewenste onderdeel. Het product kan vervolgens in één digitale procesgang gefabriceerd worden. De conventionele machine- en werktuigbouwkundige processen zijn daarmee overbodig geworden.

“We kunnen ons nu voor het eerst volledig richten op het ontwerp, zonder dat we rekening moeten houden met de beperkingen die de machine- en werktuigbouwkundige processen ons normaal gesproken opleggen. Er gaat een wereld aan nieuwe mogelijkheden voor ons open”, aldus Dr. Reinhold Achatz, Chief Technology Officer bij thyssenkrupp AG.

thyssenkrupp zet 3D-printing nu al in om complexe onderdelen te vervaardigen die sterker en lichter zijn dan hun equivalenten die volgens de traditionele methodes geproduceerd zijn. De interdisciplinaire projectgroep ‘additive manufacturing’, die thyssenkrupp begin 2015 in het leven heeft geroepen, heeft al een groot aantal mogelijke toepassingen in kaart gebracht en heeft patenten aangevraagd op een aantal onderdelen die het door middel van 3D-printing kan fabriceren. De eerste resultaten zijn zeer positief: de expertise die het team inmiddels opgedaan heeft op het gebied van onderdelenontwerp, materiaalkeuze en procesontwikkeling heeft al een groot aantal verbeteringen en nuttige toevoegingen opgeleverd.

Additive manufacturing wordt gemeengoed
Het nieuwe TechCenter is belast met de taak producten en technologieën verder door te ontwikkelen, vaardigheden verder te integreren en projecten op te starten met industrieel potentieel. De komende drie jaar valt het TechCenter onder thyssenkrupp Materials Services. “Wij weten hier precies welke materialen het meest geschikt zijn voor welke producten en we hebben de logistieke en projectmatige ervaring om het TechCenter snel verder te helpen. Bovendien weten we precies wie in onze brede klantenkring gebaat zou zijn bij 3D-printtechnologie”, aldus Hans-Josef Hoß, bestuurslid van thyssenkrupp Materials Services.

Nauwere samenwerking en afstemming met de klanten is bij de nieuwe productiemethode nog veel belangrijker dan voorheen. “We betrekken onze klanten vanaf het begin bij het proces en kunnen producten razendsnel en volledig naar hun wens fabriceren, ook als het maar om één enkel onderdeel gaat”, zegt Hoß. thyssenkrupp hecht er waarde aan dat haar klanten een product geleverd krijgen dat in zijn geheel door één bedrijf vervaardigd wordt. Van advies tot materiaalkeuze, digitaal ontwerp, productie en nabewerking. De mogelijkheden die additive manufacturing biedt, zullen dit proces nog verder versnellen.

Thyssenkrupp’s video over Additive Manufacturing is te vinden via https://youtu.be/REdJlOnUlXY

————————–

Over thyssenkrupp Elevator
De Elevator Technology business area brengt de wereldwijde activiteiten van de thyssenkrupp Group op het gebied van personenvervoerssystemen samen. Met een omzet van 7,2 miljard euro in het boekjaar 2014/2015 en klanten in 150 landen, is Thyssenkrupp Elevator een van de meest toonaangevende liftleveranciers ter wereld. Met 50.000 werknemers biedt het bedrijf innovatieve en
energie-efficiënte producten die ontworpen zijn om aan de individuele eisen van klanten te voldoen. Het portfolio omvat personen- en goederenliften, roltrappen en rolpaden, passagiersbruggen, trap- en platformliften alsmede dienstverlening op maat voor alle producten. Het uitgebreide verkoop- en servicenetwerk met 900 locaties over de hele wereld garandeert klanten nabijheid van producten en diensten.

thyssenkrupp, Engineering. Tomorrow. Together.
Engineering zit ons in het bloed. Technische toepassingen ontwikkelen, dat is wat we doen. Sterker nog, bij thyssenkrupp denken we in techniek. Of we nu op industriële complexen werken of op kantoor. Waar dan ook ter wereld. Dat betekent dat we constant werken aan nog slimmere, innovatievere oplossingen, voor zowel grote als kleine klanten. Dat doen we al 200 jaar.
En als het aan ons ligt, gaan we daar nog minstens 200 jaar mee door. Samen met onze klanten. Want wij kennen hen door en door, zij kennen en vertrouwen ons voor de volle 100%. Ongeacht of ze nou oplossingen zoeken voor hun fabrieken, voor hun werktuigbouwkundige uitdagingen, voor de toenemende verstedelijking of voor mensen die langer thuis moeten blijven wonen: thyssenkrupp investeert in technologische innovaties en maakt de wereld daarmee stukje bij beetje een betere wereld. Dat beloven we u.
Meer informatie is te vinden via www.tkencasa.nl

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht