Geplaatst door Twitter

Tien tips voor veiligheid op Twitter #SaferInternetDay

Het is vandaag Safer Internet Day: een wereldwijd initiatief om bewustzijn voor een veiliger internet voor allen, maar vooral jonge gebruikers te stimuleren. Ter gelegenheid van deze dag heeft Twitter een emoji geïntroduceerd (te activeren door #SaferInternetDay, #VeiligInternetDag of #SID te tweeten) die mensen aanmoedigt deel te nemen aan het publieke gesprek over internetveiligheid. Ook heeft Twitter Safety samen met acteur John Cena en HBO Max’ Peacemaker drie komische instructievideo’s over belangrijke keuzes bij het personaliseren van een account gecreëerd.

Speciaal voor Safer Internet Day heeft Twitter een gids samengesteld op basis van de veiligheidsopties van Twitter. Hiermee kunnen Twittergebruikers zich veiliger voelen wanneer ze aan het gesprek deelnemen, hun digitale voetafdruk beheren en de ervaring op het platformbeheersen. Want, of je nu een K-pop fan bent of een Star Wars nerd, verslaafd bent aan popcultuur of het laatste nieuws: de kans is groot dat je naar Twitter komt om het met anderen te bespreken. Soms kunnen die gesprekken wat verhit raken. Met de volgende tien tips houd je het leuk en gezond.

Het melden van een Tweet is niet het eindstation – er zijn een heleboel extra veiligheidsopties om je te helpen jezelf te beschermen:
• Blokkeren: Weg met negativiteit – je kunt bepaalde accounts verbieden contact met je op te nemen, je Tweets te zien en je te volgen. Meer informatie over Block vind je hier.
• Mute: Wil je het niet zien? Minimaliseer ongewenste ruis door de Tweets van een account van je tijdlijn te verwijderen zonder te ontvolgen of blokkeren. Je kunt ook bepaalde woorden, conversaties, zinsdelen, gebruikersnamen, emoji’s of hashtags dempen. Meer informatie vind je hier.
• Volgers verwijderen: Stel je eigen volgerslijst samen. Zonder iemand direct te blokkeren, kun je doorklikken naar je lijst van volgers en ervoor zorgen dat die persoon je niet meer volgt.
• Gevoelige content: NSFW? De standaardinstelling van Twitter is om potentieel gevoelig materiaal achter een waarschuwing te plaatsen. Je kunt dit aanvinken of ervoor kiezen deze media direct te zien door je instellingen aan te passen.
Beheer gesprekken en DM’s:
• Verberg antwoorden: Soms kunnen antwoorden een beetje uit de hand lopen. Kies zelf wie zichtbaar is in gesprekken. Als je van mening bent dat een antwoord off-topic of spammy is en afbreuk doet aan het gesprek, kun je op het antwoord klikken en het verbergen. Antwoorden worden niet verwijderd, maar achter een extra klik geplaatst. Meer informatie vind je hier.
• Gesprekken beheren: Niet iedereen hoeft bij elk gesprek aanwezig te zijn, en je kunt zelf bepalen wie er op elk moment op je Tweet kan reageren. Deze functie kan helpen om proactief een gesprek te beheren zonder Blokkeren te hoeven gebruiken en kan spam voorkomen. Bekijk hier de gids voor gespreksinstellingen.
• Privéberichten (DM’s): Je kiest zelf wie er in je DM’s kan sliden. Met Direct Message-instellingen kun je ongewenste berichten wegfilteren en berichten beperken van mensen die je niet volgt. Meer info lees je hier.
Beheer je digitale voetafdruk en houd jezelf en je gegevens veilig:
• 2FA: Houd je account veilig. Voeg een extra beveiligingslaag toe waarmee, naast een wachtwoord, nog een extra beveiligingscontrole wordt toegevoegd. Hoe je dit instelt, lees je hier.
• Bescherm je Tweets: Niet de hele wereld hoeft je gedachten te lezen. Houd zaken privé door ervoor te kiezen om Tweets alleen zichtbaar te maken voor volgers. Je ontvangt dan een verzoek wanneer iemand je wil volgen. Ontdek hier hoe.
• Vindbaarheid: Houd IRL vrienden en internetvrienden gescheiden. Wanneer iemand nieuw lid wordt van Twitter, kan jouw account voorgesteld worden om te volgen indien zij, en Twitter, toegang hebben tot jouw e-mail en/of telefoonnummer. Als je niet voorgesteld wilt worden op basis van deze gegevens, kun je je vindbaarheid uitschakelen. Alle details vind je hier.
Twitter’s werk om gezonde en inclusieve gesprekken te bevorderen gaat door. Twitter blijft nieuwe functies testen, zoals de veiligheidsmodus, die bedoeld is om storende interacties te verminderen, en prompts die mensen aanmoedigen om een mogelijk schadelijk antwoord te heroverwegen. Volg @TwitterSafety en bekijk Twitter’s Digital Safety Playbook om meer te leren over veiligheid op Twitter.

Over Twitter
Twitter, Inc. (NYSE: TWTR) is wat er momenteel gebeurd in de wereld. Van belangrijk nieuws en entertainment van sport tot politiek, van grote events tot dagelijkse interesses. Als het gebeurt, gebeurt het eerst op Twitter. Twitter is waar het hele verhaal zich uiteen zet met live commentaar en waar live events tot leven komen zoals nergens anders. Twitter is beschikbaar in meer dan 40 talen over de gehele wereld. Toegang tot het platform is Twitter.com, mogelijk op diverse mobiele devices en via SMS. Voor meer informatie, bezoek about.twitter.com of volg @twitter. Voor meer informatie over het downloaden van de Twitter, bezoek twitter.com/download.