Industry Wire

Geplaatst door Lenovo

Het is tijd voor organisaties om mensen centraal te stellen in IT-beslissingen: “Think Human”

Uit onderzoek blijkt dat werknemers over het hoofd worden gezien wanneer organisaties nieuwe technologie implementeren.
Medewerkers en IT-teams worstelen met het tempo en de complexiteit van digitale transformatie, en het volledige potentieel van nieuwe technologie blijft onbenut
Nu is het moment voor organisaties om de mens centraal te stellen bij zakelijke beslissingen – oftewel ‘Think Human’.

25 juni, 2020 – Amsterdam – Lenovo onthulde vorige week een nieuw onderzoek1 waaruit blijkt dat organisaties vaak de doelen van het bedrijf en van aandeelhouders boven de behoeften van werknemers plaatsen bij het implementeren van nieuwe technologieën2. Het onderzoek, uitgevoerd onder 1.000 IT-managers in EMEA, wijst uit dat slechts 6% van de IT-managers gebruikers als hun topprioriteit beschouwt bij het doen van technologie-investeringen. Deze benadering van IT-implementatie leidt uiteindelijk tot verstikking van de productiviteit3.

Wanneer bedrijven nieuwe technologieën implementeren zonder rekening te houden met de menselijke impact, zijn veel werknemers overweldigd door de complexiteit en het tempo van verandering. 51% van de IT-managers in Nederland meldt dat gebruikers moeite hebben om nieuwe software te omarmen.

Nu alle bedrijfstakken zich moeten aanpassen aan het ‘nieuwe normaal’ en hun verantwoordelijkheid inventariseren – voor werknemers, het milieu en de rest van de wereld – wil de ‘Think Human’-campagne van Lenovo bedrijven aanmoedigen om de behoeften van hun werknemers centraal te stellen bij IT-beslissingen

Onbenut potentieel

Het is begrijpelijk dat bedrijven zo snel mogelijk revolutionaire technologieën zoals kunstmatige intelligentie en Internet of Things omarmen. De voordelen ervan – innovatie, verbeterde productiviteit, reductie van de kosten en vooral een betere klantervaring – zijn verleidelijk voor elke organisatie, maar hun ware potentieel wordt volledig onbenut als de implementatie uitsluitend wordt gebaseerd op bedrijfsdoelstellingen.

Hoewel met succes geïmplementeerde technologie een stimulans moet zijn voor werknemers en bedrijven om meer te bereiken, kan een slechte strategie ertoe leiden dat technologie juist afremt. Met name voor gebruikers wiens behoeften niet zijn overwogen en meegenomen in de besluitvorming. Bijna de helft (48%) van alle respondenten meldde een negatieve uitkomst waarbij technologie-implementaties het functioneren van hun teams actief hebben belemmerd.

Bedrijven moeten zich richten op de mens en al het mogelijke aanbieden, van uitgebreide trainingen tot verandermanagement, terwijl de KPI’s voor leiderschap, een robuust beleid & strategie en grondige bedrijfsanalyses zijn afgestemd op een people-first ethos. Bedrijven moeten ook mensengerichte vragen stellen tijdens elk adoptieproces – is deze technologie intuïtief; biedt het een oplossing in plaats van een nieuwe uitdaging voor werknemers; krijgen gebruikers een goede ervaring? Door deze stappen te doorlopen, kunnen bedrijven de voordelen realiseren die nieuwe tools beloven, zoals hogere productiviteit en meer innovatie. 52% Van de IT-managers is optimistisch over het vermogen van opkomende technologie om meer productiviteit te leveren.

Toch meldt 21% van de gebruikers dat nieuwe technologie de processen juist heeft vertraagd. Daarom is het noodzakelijk dat bedrijven ded juiste technologie op het juiste moment omarmen. Het is ook van groot belang om iedereen in de organisatie te overwegen – van degenen die het elke dag gebruiken, tot de IT-teams die het implementeren, tot de besluitvormers in de bestuurskamer.

Het doel moet zijn om slimmere technologie te gebruiken die altijd verbonden is, naadloos, agile, flexibel, gemakkelijk in samenwerking, aanpasbaar aan de behoeften, betrouwbaar, high performance en met verbeterde beveiliging en privacy. Het moet geschikt zijn voor de behoeften van iedereen in een organisatie.

Verantwoord ondernemen in het ‘nieuwe normaal’

Organisaties zijn momenteel druk bezig met aanpassen naar het ‘nieuwe normaal’. Verantwoord ondernemen moet nu een prioriteit zijn – waarbij menselijke impact op hetzelfde niveau geplaatst wordt als het bereiken van bedrijfsdoelstellingen. Aangezien 62% van de IT-managers aangeeft dat hun investeringsbeslissingen volledig bedrijfsgericht zijn, zal voor veel bedrijven een fundamentele mentaliteitsverandering nodig zijn.

Gedurende deze COVID-19-uitbraak zien we door de omstandigheden al steeds flexibeler werkbeleid. Denk bijvoorbeeld aan het vele thuiswerken en flexibelere uren in de periode waarin kinderen thuis les kregen. Een ‘Think Human’-benadering begint dus op te duiken, waarbij 68% van de Nederlandse respondenten binnen hun organisatie meer nadruk ziet op verantwoord ondernemen. Zo ook bij Lenovo waar vele afzonderlijke landen de krachten bundelden om in hun eigen omgeving een steentje bij te dragen aan maatschappelijke projecten.

Giovanni Di Filippo, President van Lenovo’s Data Center Group, EMEA, zegt: “De tijden veranderen snel, niet alleen voor bedrijven, maar ook voor de technologie-industrie als geheel. Zonder kantoormuren zien we dat organisaties meer nadruk leggen op het welzijn van hun werknemers, en het is hartverwarmend om te zien dat deze prioriteitsverschuiving plaatsvindt en het niet alleen meer draait om de bottom line. Dit onderzoek laat zien dat dit nog maar het begin is.“

“Als er een verandering van geest en hart binnen de branche plaatsvindt, met een people-first benadering bij IT-adoptie, zullen we positieve veranderingen zien in zowel organisaties als de bredere samenleving. Gelukkigere werknemers, hogere productiviteit en een sneller innovatietempo – dit zijn de voordelen van het centraal stellen van mensen bij IT-beslissingen.”

Time to ‘Think Human’

IT-leveranciers wiens portfolio kan helpen om ‘Thinking Human’ te versterken in een bedrijf, zullen werknemers stimuleren veranderingen te omarmen en grotere persoonlijke prestaties te bereiken. Dit kan door een open mindset te hebben in het werken met andere organisaties, na te denken over klantresultaten, niet alleen over adoptie van de nieuwe technologie, het verminderen van de last voor zowel klanten als de IT-afdeling, en door te helpen de bruikbaarheid en ervaring voorop te stellen.

Giovanni Di Filippo: “Te lange tijd hebben IT-beslissingen pure kosten boven het meest waardevolle bezit van een bedrijf geplaatst: mensen. Het zijn mensen die de wereld veranderen, en we weten dat data en technologie niet transformerend kunnen zijn zonder dat mensen het tot leven brengen en een doel geven. ”

“We willen dat bedrijven menselijk denken door te investeren in‘ Smarter Technology for All ’. Wat leveranciers betreft: het is tijd om verder te denken dan wat ze maken en te overwegen voor wie ze het maken. Als mensen op de eerste plaats komen, weten we dat de voordelen en de gewenste bedrijfsresultaten geweldig zullen zijn. ”

1- Online onderzoek uitgevoerd door Walnut. 1,000 IT managers zijn ondervraagd in de UK, Nederland, Frankrijk en Duitsland. 27 april – 8 mei, 2020

2- 40% van de ondervraagde IT managers noemde kosten als een van de balangrijkste overwegingen bij IT investerings beslissingen.

3- 42% van de IT managers zeiden dat gebruikers nieuwe technologie te moeilijk te gebruiken vinden; 19% hebben nieuwe technologie als belemmering ervaren.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht