Geplaatst door T-Mobile

T-Mobile verbetert bellen rond Duitse grens

Den Haag, 11 juli 2019 – Vanaf deze week kunnen klanten van T-Mobile zonder problemen bellend van Nederland naar Duitsland en terug. Dankzij verbeteringen in de wijze waarop netwerken aan beide zijden van de grens met elkaar communiceren, verloopt het automatisch overschakelen van het Nederlandse naar het Duitse netwerk veel beter. Hierdoor blijft de verbinding tijdens het gesprek sterk en wordt deze niet plotseling verbroken.

Tot voor kort was bellend de grens bij Duitsland oversteken een probleem. Verbindingen werden zwakker of werden plotseling verbroken. Door verbeteringen in de wijze waarop het Nederlandse en het Duitse netwerk aan elkaar verbonden zijn, is het probleem opgelost. T-Mobile klanten die tussen Nederland en Duitsland reizen, of zich in het grensgebied bevinden, zijn de eersten die de voordelen hiervan ervaren.

Richard Marijs, Technology Strateeg bij T-Mobile Nederland: “Iedereen verbinden met de mogelijkheden van nu, dat is waar T-Mobile voor staat. Dat betekent dat we doorlopend werken aan een nog betere netwerkervaring voor onze klanten. Overal en juist op die plekken waar mensen problemen ervaren. Met de verbeteringen die we in het grensgebied hebben doorgevoerd, zijn de netwerken nu op een fijnmazige manier aan elkaar verbonden. Hierdoor ‘weten’ antennes aan de Nederlandse kant van de grens hoe zij telefoons op zoek moeten laten gaan naar de juiste antenne aan de andere kant van de grens. Ook als deze telefoons actief aan het bellen zijn. Gesprekken worden naadloos overgeheveld naar het netwerk aan de andere kant. Zo bellen mensen zonder problemen via de verschillende netwerken. Gedurende het hele gesprek geldt het tarief van het netwerk waar het gesprek is gestart of aangenomen.” De verbeterde verbinding van netwerken over de grens, ook wel X-border voice hand-over  genoemd, is alleen beschikbaar voor klanten van T-Mobile.

Testresultaten

De meest recente testen bij de grensovergang Heerlen/Aachen laten zeer goede resultaten zien. Sinds deze week is de technologie doorgevoerd langs de gehele grens met Duitsland. Marijs: “We zijn inmiddels ook met onze zuiderburen in gesprek om deze techniek nog dit jaar op de gehele landgrens met België toe te passen.” Uiteindelijk is het de bedoeling dat er ook 4G en 5G sessies ‘over de grens’ plaats kunnen vinden. Niet alleen voor de bellende klant, maar ook voor datatoepassingen. Dat is cruciaal voor bijvoorbeeld intelligente transportsystemen voor logistieke toepassingen. Die vormen de basis voor toekomstige ontwikkelingen zoals de zelfrijdende auto.