Geplaatst door Toshiba

Toshiba ontwikkelt ’s werelds snelste kwantumsleuteldistributieapparatuur

Breda, 14 juni 2018 – Toshiba heeft ’s werelds snelste apparatuur voor kwantumsleuteldistributie ontwikkeld. De overdrachtssnelheid van dit apparaat bedraagt 13,7 MB per seconde. Dat is zeven keer sneller dan het oude record uit 2016 dat ook op naam stond van Toshiba. Dit toestel is ontwikkeld in het laboratorium van Toshiba Research Europe in het Engelse Cambridge.

Met kwantumcryptografie is veilige codering en overdracht mogelijk van alle soorten informatie, inclusief biometrische en genomische data. Met kwantumsleuteldistributie wordt een zogeheten codesleutel aangemaakt waarmee informatie alleen leesbaar is voor de verzender en de ontvanger. Zodra een derde partij de informatie onderschept, wordt de informatie automatisch onleesbaar.

Als gevolg van de toenemende behoefte aan digitale veiligheid, zal de inzet van kwantum-cryptotechnologie komende jaren enorm groeien. Zo verwachten de meeste marktanalisten dat deze markt in 2024 de 1,7 miljard euro zal overschrijden.

Toshiba is in 2003 begonnen met onderzoek naar kwantumcryptografie. Zeven jaar later werd Toshiba het eerste wereldwijde bedrijf met een overdrachtssnelheid van meer dan 1 MB per seconde op zijn naam. Sindsdien heeft de onderneming voortdurend onderzoek gedaan en ontwikkelingen doorgevoerd om de snelheid van kwantumcommunicatie te verhogen. Inmiddels wordt deze technologie in veel landen steeds vaker ingezet in de financiële sector, gezondheidszorg en vitale infrastructuur omgevingen zoals de energiesector.

Over Toshiba
Toshiba Corporation draagt al meer dan 140 jaar bij aan onze duurzame toekomst dankzij de ontwikkeling en inzet van innovatieve technologie op gebied van ‘Social Infrastructure’, ‘Energy’, ‘Electronic Devices’ en ‘Digital Solutions’. Toshiba Corporation heeft een wereldwijd netwerk van bijna 400 bedrijven dat is gericht op de vitale infrastructuur van onze moderne samenleving. Gebaseerd op de normen en waarden van de Toshiba Group; ‘Committed to People, Committed to the Future’. Toshiba zet zich wereldwijd in voor een beter leven voor nieuwe generaties. In het boekjaar 2017 haalden de Groep en zijn 141.000 werknemers wereldwijd een jaaromzet van meer dan 3,9 biljoen yen (37,2 miljard US$). Meer informatie over Toshiba is beschikbaar op www.toshiba.nl.

Het laatste nieuws, persberichten, beeldmateriaal en mediacontacten is beschikbaar op http://www.toshiba.nl/press/.