Geplaatst door Toshiba TEC

Toshiba TEC-project winnaar van EHI Retail Technology Award 2010

De oplossing, gebaseerd op een innovatief Capgemini-concept voor een dynamisch prijs- en promotiesysteem op basis van ImpulseLogic’s software, helpt derving van verse AGF-producten te verminderen en zal naar verwachting de operationele winst verhogen. TOSHIBA TEC had als softwaredistributeur en leverancier van de benodigde hardware, de leiding over het project dat Albert Heijn de mogelijkheid bood om het concept te integreren en te testen in een bestaand winkel automatiseringslandschap. Het is de bedoeling dat de extra cross-sell mogelijkheden de algehele verkoop verhogen en de totale marge stapsgewijs doen stijgen.

De gerealiseerde oplossing zorgt voor automatische updates van informatie op een groot (formaat A4) draadloos full colour grafisch display, om zowel planogram wijzigingen als wijzigingen van product- en prijsinformatie door te voeren en zo het aankoopgedrag van het winkelend publiek op de groente- en fruitafdeling te beïnvloeden. Automatisch gesignaleerde updates van relevante informatie, zijn ofwel afkomstig van het centrale systeem van Albert Heijn of van lokale overschrijvingen door getraind personeel in de winkel via een speciaal ontwikkelde mobiele oplossing.
Aangezien de focus ligt op het verminderen van derving, moet de oplossing de verwachte en daadwerkelijke verkooppercentages met elkaar vergelijken en verwachte leveringen en de huidige voorraden analyseren om te bepalen welke maatregelen moeten worden getroffen om een voorraadoverschot of het risico op uitverkochte producten te voorkomen. Daarom beheert de oplossing de informatie op de displays in de standaard kleuren van de organisatie bij reguliere prijzen en aanbiedingen. Het is tevens mogelijk door afwijkend kleurgebruik de attentiewaarde voor bepaalde producten te verhogen die niet aan de verwachte verkooppercentages voldoen en indien gewenst, artikelen in de aanbieding doen of afprijzen om weggooien van artikelen te verminderen. Voorgestelde prijswijzigingen worden automatisch uitgevoerd, tenzij bevoegd personeel beslist het systeem te overschrijven binnen een vooraf bepaald tijdsbestek. Een tweede maar vanuit een zakelijke perspectief zeker ook belangrijk effect, is dat het gebruik van deze digitale media zorgt voor vermindering van arbeids- en printkosten en prijsverschillen tussen producten op het schap en bij de POS-systemen voorkomt.

Het team van TOSHIBA TEC heeft een aantal geavanceerde tools en technologieverbeteringen geïntroduceerd om de communicatie met het winkelend publiek verder te vereenvoudigen en te verbeteren. Dezelfde software is ook te gebruiken om consumenten die mobiele handscanners gebruiken in de winkel prijsverlagingen en relevante cross-sell aanbiedingen op het display van hun scanapparaat te tonen. Industrie-experts zijn van mening dat deze gepersonaliseerde klantinteractie grotere verkopen en marges stimuleren.

“Deze award toont de opvallende innovatie van het TOSHIBA TEC retail technology team “, zegt Nobuhiko Takao, CEO TOSHIBA TEC Europa. “We zijn ervan overtuigd dat ons ‘Intelligent Waste Management model’ de dagelijkse operationele kosten van een retailer aanzienlijk kan verlagen en we zijn zeer verheugd dat deze geavanceerde technologische mogelijkheden voor de detailhandel worden erkend door het EHI Retail Institute.”

De retailindustrie werd altijd al geleid door innovatie en dat is zeker het geval in het huidige economische klimaat”, sprak Michael Gerling, Managing Director van het EHI Institute, tijdens de prijsuitreiking. “Bij de keuze van de winnaars van de 2010 EHI Retail Technologie Award, heeft de jury van alle organisaties zorgvuldig de producten en diensten beoordeeld evenals de nieuwe ideeën en ‘thought leadership’ die zij op de markt hebben geïntroduceerd. Een intelligente IT-oplossing die voedselverspilling vermindert, voldoet zeker aan deze criteria.”

De EHI Retail Technology Award jury bestond uit: Prof. Dr. Jörg Becker, Managing Director, ERCIS European Research Center for Information Systems, University of Münster (D), Jörg Glaser, Managing Director, Zentralverband Gewerblicher Verbundgruppen e. V. (ZGV), Berlin/Cologne/Brussels (D / B), Miya Knights, Editor, Retail Technology, Uxbridge, Middlesex (UK), Winfried Lambertz, Editor-in-chief, rt-retail technology, Cologne (D), Richard E. Mader, Executive Chairman, ARTS-Association for Retail Technology Standards, Washington D. C. (USA) en Ulrich Spaan, Vice President Research IT, EHI Retail Institute, Cologne (D).

Over TOSHIBA TEC Europe
TOSHIBA TEC Europe (TERIS) beheert productplanning, marketing, verkoop, onderhoud en distributie van Point of Sale-systemen (POS), kassa’s, weegschalen, barcodeprinters, randapparatuur en software-informatiesystemen binnen heel Europa, het Midden-Oosten en Afrika. TOSHIBA TEC Europe levert totaaloplossingen: van consulting en systeemontwerp tot systeeminstallatie, bediening en onderhoud.
TERIS heeft zijn hoofdkantoor in Brussel en telt drie divisies: Retail, Auto-ID en Services. TERIS is een onafhankelijk opererend bedrijf van Toshiba Corporation, de op zeven na grootste producent van elektronische/elektrische toestellen en het 91te grootste bedrijf ter wereld in termen van verkoop. Toshiba Corporation staat in Fortune Magazine op de achtste plaats van de meest gewaardeerde elektronicabedrijven ter wereld. Het is een toonaangevende producent van hoogtechnologische producten met meer dan 300 grote dochterbedrijven over de hele wereld. De wereldwijde omzet in 2008 bedroeg ongeveer 67,9 miljard US dollar.

Meer informatie over TOSHIBA TEC POS-systemen, kassa’s, weegschalen, barcodeprinters, randapparatuur en software-informatiesystemen, is te vinden op de TERIS website: www.toshibatec-eu.nl
Voor redactionele informatie of high res beeldmateriaal:
Gerline van Wijnen – Influx PR, tel: +31 (0)55 3663034 of gerline@influx-pr.com