Geplaatst door Trustpilot

Trustpilot waarschuwt consumenten voor mogelijk misbruik online van uitbraak coronavirus

AMSTERDAM, Nederland en KOPENHAGEN, Denemarken – Trustpilot waarschuwt consumenten voor mogelijk misbruik online van de uitbraak van het coronavirus. Sinds januari heeft Trustpilot minstens 90 nieuwe profielpagina’s ontdekt op het platform die verwijzen naar COVID-19 of het coronavirus in de domeinnaam hebben. Elke dag worden er drie nieuwe domeinen met deze termen toegevoegd.

Hoewel sommige van deze bedrijven rechtmatig handelen, adviseert Trustpilot dat consumenten uiterst voorzichtig zijn als zij te maken krijgen met bedrijven die beweren dat zij een (dienstverlening omtrent een) behandeling, preventie of testen gerelateerd aan COVID-19 aanbieden.

Trustpilot’s onderzoeksteam beoordeelt zulke bedrijven op doorlopende basis. In de gevallen waarbij de bedrijven bewust consumenten misleiden en misbruik maken van de uitbraak van het coronavirus, zal Trustpilot consumenten waarschuwen en de autoriteiten inschakelen opdat zij er de juiste opvolging aan kunnen geven.

Carolyn Jameson, Chief Legal en Policy Officer bij Trustpilot zegt: “Een van de voordelen van een open platform zoals de onze is de dat wij consumenten de mogelijkheid geven elkaar te waarschuwen als een bedrijf zijn beloftes niet waarmaakt. Gezien hoe kwetsbaar mensen zijn in deze buitengewone tijden, willen we alle consumenten oproepen extra voorzichtig te zijn. Wij moedigen consumenten altijd al aan om zoveel mogelijk hun gezonde verstand te gebruiken, in de huidige situatie betekent dat de adviezen van de autoriteiten opvolgen als het gaat om behandelingen en testen voor het coronavirus.”

Trustpilot rolt ook nieuwe richtlijnen uit die het makkelijker maken voor consumenten en bedrijven om hier op de juiste manier mee om te gaan. Deze nieuwe richtlijnen worden gevolgd door een nieuwe procedure voor bedrijven en consumenten om reviews te flaggen.

“We willen de zekerheid bieden dat Trustpilot een plek is en blijft waar consumenten informatie kunnen begrijpen en vertrouwen. Onze nieuwe richtlijnen moeten extra duidelijkheid en transparantie geven hoe ons platform werkt en zal er ook voor zorgen dat iedereen zich op de juiste manier gedraagt,” aldus Carolyn Jameson.

De nieuwe richtlijnen en gewijzigde procedure rondom het flaggen van reviews volgt op een recent onderzoek waarbij bijna de helft (49%) van de consumenten wereldwijd aangeeft dat fake reviews er voor zorgen dat hij of zij geld kwijtraakt aan slechte producten en diensten, terwijl vier op de tien (40%) aangeeft zeer bezorgd te zijn om zijn vrijheid van meningsuiting.

Tips & tricks bij het gebruik van reviews

Hoewel mensen meestal niet heel bedreven zijn in het ontdekken van fake reviews, zijn er wel een aantal zaken waar consumenten rekening mee kunnen houden als zij reviews gebruiken:

• Gebruik reviews samen met andere bronnen én je gezond verstand, vooral als een bedrijf allemaal maar reviews heeft met vijf sterren.
  • Vertrouw niet alleen maar op het aantal sterren, die geven slechts een vluchtige indicatie. Het is vaak de moeite om ook het ook van een andere kant te bekijken
  • Bekijk ook de negatieve reviews. Die kunnen juist geruststellend zijn omdat ze ook laten zien dat het bedrijf in kwestie openstaat voor opbouwende kritiek.
  • Controleer ook het aantal reviews en hoe recent ze zijn geplaatst, om er zeker van te zijn dat je gebruikmaakt van wisdom of the crowd en niet alleen een select groepje.
  • Kijk op ‘open’ review-sites waar iedereen een review mag schrijven en die bedrijven niet toestaan om vooraf te controleren en modereren wat geplaatst mag worden.

Over bedrijfsprofielen op Trustpilot

Het zijn consumenten die bepalen welke bedrijven beoordeeld worden op Trustpilot. Een bedrijfsprofiel wordt automatisch aangemaakt zodra een consument zoekt op de bedrijfsnaam op Trustpilot. Als consumenten vervolgens reviews schrijven, dan worden deze toegevoegd aan de bedrijfspagina. Om de vrijheid van meningsuiting van consumenten te waarborgen, verwijdert Trustpilot nooit een bedrijfsprofiel. Een negatieve ervaring van een consument met een bedrijf kan immers gelden als een waarschuwing voor anderen.

Over Trustpilot

Trustpilot is een toonaangevend onafhankelijk reviewplatform – gratis en voor iedereen. Met ruim 77 miljoen reviews over meer dan 344.000 verschillende bedrijfsdomeinen, biedt Trustpilot consumenten een platform om betrouwbare bedrijven te ontdekken en om reviews achter te laten. Bedrijven maken gebruik van Trustpilot om feedback van klanten om te zetten in bedrijfsresultaten. Trustpilots missie is om mensen en bedrijven nader tot elkaar te brengen om zo voor iedereen steeds betere ervaringen te creëren. Het merk wordt maandelijks online meer dan 2,5 miljard keer gezien. Met kantoren in Kopenhagen, Londen, Edinburgh, New York, Denver, Berlijn, Melbourne en Vilnius, vertegenwoordigen Trustpilots 800 werknemers meer dan 40 verschillende nationaliteiten. Ga voor meer informatie naar https://nl.trustpilot.com/.