Geplaatst door SharePeople

Tv-campagne Zzp’ers regelen samen voor 1 euro per dag vangnet voor arbeidsongeschiktheid

Zzp’ers regelen samen voor 1 euro per dag een vangnet voor arbeidsongeschiktheid. Zo’n laag bedrag levert ongeloof op. Toch levert het crowdsurance initiatief SharePeople er al bijna vier jaar het bewijs voor. Bijna 5.000 zzp’ers zijn deelnemer bij SharePeople. Om alle zzp’ers kennis te laten maken met dit goedwerkende en goedkope initiatief komt SharePeople met een Tv-campagne. “En we hopen dat Wouter Koolmees en zijn opvolger ook meekijken”, zegt Cosmas Blaauw, oprichter van SharePeople. “Crowdsurance zou wel eens dé oplossing kunnen zijn in het weerbarstige dossier verplichte AOV voor zzp’ers”.

De campagne start 16 april met onder andere Tv-spotjes op NPO 1 en 2. Het moet een einde maken aan het heersende beeld bij zzp’ers dat een arbeidsongeschiktheidsverzekering altijd duur is. Een beeld dat is ontstaan door de gangbare AOV bij verzekeraars. Dat je bij SharePeople al een vangnet regelt voor arbeidsongeschiktheid vanaf 1 euro per dag weten nog veel te weinig zzp’ers. In de campagne spelen enkele zzp’ers die al deelnemer zijn bij SharePeople de hoofdrol.

Een deelnemer bij SharePeople doneert één keer per maand maximaal 6% van de gekozen inkomensdekking (1.500, 2.000 of 3.000 euro). Dus maximaal 90, 120 of 180 euro. Omdat het ziekteverzuim bij SharePeople laag is, vallen deze kosten in de praktijk veel lager uit dan deze maximale bedragen (gemiddeld 30 euro per maand).

Een zeer kleine groep zzp’ers (minder dan 3%) heeft door dat er wél betaalbaar een vangnet te regelen is bij ‘onderlinge’ online oplossingen (crowdsurance) zoals SharePeople of traditionele schenkkringen zoals een broodfonds. En 80% van de zzp’ers heeft zich niet verzekerd voor arbeidsongeschiktheid.

“Ontzettend zonde”
Cosmas Blaauw, oprichter van SharePeople: “Het is mooi als onze boodschap ook politiek Den Haag bereikt. Daar wordt momenteel geworsteld met het dossier van een verplichte arbeidsongeschiktheidsverzekering voor zzp’ers. Demissionair minister Koolmees heeft eerder deze week laten weten te kijken naar andere oplossingsrichtingen dan tot nu toe voorlagen. Mede doordat de Belastingdienst en UWV aangeven dat de plannen onuitvoerbaar zijn. Crowdsurance biedt nu al een goed werkend vangnet voor de eerste twee jaar van arbeidsongeschiktheid voor zzp’ers. Ik verwacht dat er over twee jaar ook oplossingen beschikbaar zijn voor langere periodes van arbeidsongeschiktheid. Wij zijn dat goed aan het bekijken. En ik weet dat ook anderen dat doen. Het zou ontzettend zonde zijn als ‘Den Haag’ deze aanstormende oplossingen niet serieus meeneemt in de plannen.”

Campagne gemaakt door deelnemers
SharePeople werkt vanuit een coöperatieve gedachte waarbij klanten ook eigenaar en soms medewerker zijn. De campagne is dan ook helemaal gemaakt door een team deelnemers van SharePeople.