Industry Wire

Geplaatst door Meltwater

Twaalf recruitment tips voor Start-Ups en Scale-Ups

Start-ups beginnen met een goed idee en de juiste financier. Maar scale-ups zijn juist ook sterk in recruitment. Deze doorgroeiers weten millennials met het juiste profiel aan te trekken. En die komen op de cultuur van je bedrijf af. Helena Naverbrant is area director bij Meltwater en geeft een dozijn recruitmenttips voor bedrijven die Forever Young willen blijven.

Binnen de nieuwe economie is de concurrentie op de arbeidsmarkt groot. Uitstekende voorwaarden zijn het begin. Toptalent wil daarnaast ook bij topbedrijven werken. Als je een topbedrijf bent, moet je dat dus ook laten zien. En het is juist de bedrijfscultuur die bepaalt of je als top wordt ervaren.

Onze cultuur wordt ervaren door hoe we met elkaar omgaan; wat medewerkers met elkaar delen; hoe we samenwerken; door het profiel van het management; en door de managementstijl.

De waarde van de bedrijfscultuur voor de arbeidsmarktcommunicatie wordt nu nog onderschat. Dat biedt de kans om je te onderscheiden. Be good and tell it: bouw aan je bedrijfscultuur en laat die voor je werken.

Dit zijn mijn Top Tips hoe recruitment kan bouwen aan succes:
1. goede voorwaarden zíjn een voorwaarde
2. geef Millennials duidelijkheid over het werk en de werkomgeving, daar houden ze van
3. laat zien wat de kernwaarden van je bedrijf zijn
4. laat zien hoe (internationaal) je bedrijf functioneert
5. toon het profiel en de persoonlijkheid van de leidinggevenden
6. bewaak de ´start up’-mentaliteit en wees aantrekkelijk voor ondernemende mensen met passie en buitenlandervaring, mensen die zelf ook succes willen en snel willen groeien
7. geef snel verantwoordelijkheden en coach zelfstandig talent
8. organiseer sessies om van elkaars successen en mislukkingen te leren
9. selecteer op een open geest die risico’s wil nemen
10. laat het allemaal zien, vooral ook via social media: bij company pride hoort ook het posten van foto’s van een teambuildingsessie, video’s van een bedrijfsfeest, of heel gewoon van het werk en de lunch
11. Millennials gaan voor hun idealen, dus wees maatschappelijke betrokken en laat dat zien
12. groepssollicitatie biedt in één klap de kans om je cultuur te tonen en om kandidaten beter zichzelf te laten zijn

Meltwater is uitgegroeid van een start-up tot een multinational. Maar de spirit is nog dezelfde als vijftien jaar geleden. Want wie wil blijven groeien, moet nooit volwassen worden. We begonnen met het idee om het beste media intelligence platform te bouwen. Nu hebben we 50 kantoren en 24.000 gebruikers op alle continenten. Recruitment van jonge, ondernemende geesten, is essentieel geweest voor het succes.

Laat de cultuur voor het bedrijf werken!

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht