Industry Wire

Vergelijkers lopen imagodeuk op

Leusden, 22 november 2013 – Het vertrouwen in vergelijkingssites heeft een fikse deuk opgelopen. Dit blijkt uit onderzoek van MarketResponse onder 550 Nederlanders van 18 jaar en ouder. De media-aandacht over de vermeende selectiviteit van vergelijkingssites heeft veel consumenten bereikt. Het roept vragen op, maar leidt niet persé tot lager gebruik.

Vooral consumenten die zich willen gaan oriënteren hebben de berichtgeving over de vergelijkingssites opgemerkt. Het maakt de consumenten kritischer. Het beeld dat vooral is blijven hangen, is dat er selectieve vergelijkingen worden gemaakt met advies richting producten waar de vergelijker het meest aan verdient.

Desondanks blijven gebruikers positief over de vergelijkers. 62% van de oriënteerders zal ook in de komende weken vergelijkingssites gebruiken tijdens het zoekproces naar een nieuwe zorgverzekering. De beperkingen van de sites wegen niet op tegen het gemak, zo blijkt uit het onderzoek. Gebruikers zullen wel kritischer naar de resultaten kijken. Toch lijkt nieuwkomer Betch.nl haar doel al wel deels te hebben bereikt. Het zijn juist de potentiële switchers die de berichtgeving hebben opgepikt.

Intentie switchen omlaag

De lagere premies voor 2014 zorgen ervoor dat minder Nederlanders serieus aan het overwegen zijn van verzekeraar te veranderen. Begin november gaf 40% aan zich niet te gaan oriënteren. Inmiddels is dat gegroeid tot bijna 65%. 20% gaat actief op zoek naar een andere zorgverzekering. Naar verwachting zal 8-9% veranderen van verzekeraar.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht