Industry Wire

Geplaatst door KPN

Eén op de vier jongeren maandelijks online buitengesloten

Amsterdam, 12 september 2025 – Een kwart van de jongeren (23%) wordt minstens één keer per maand online buitengesloten, zo blijkt uit nieuw onderzoek van Helpwanted. Dit groeiende probleem, dat vooral in groepschats plaatsvindt, kan leiden tot ernstige psychische gevolgen. Om hier aandacht voor te vragen, start KPN een nieuw #BeterInternet initiatief, in samenwerking met Stichting School & Veiligheid, Helpwanted, Stop Pesten Nu, de Kindertelefoon en dr. Remco Spithoven. De nieuwe campagne ‘Iedereen Behalve’, een film met soundtrack van S10, doet een oproep aan alle omstanders bij online buitensluiten: Kom voor elkaar op. Ook online.

Klik op de afbeelding voor het bekijken van de film
Iedereen Behalve campagne tegen online buitensluiten
Jongeren brengen steeds meer tijd door in groepschats zoals Snapchat, Whatsapp en Instagram, gemiddeld zo’n 4,1 uur per dag. Daardoor komt online buitensluiten steeds vaker voor; een vorm van pesten waarbij iemand opzettelijk online wordt genegeerd, geblokkeerd of verwijderd. Het nummer ‘Buut Vrij’, tevens de soundtrack van de thematische film ‘Iedereen Behalve’, is de vertaling van de impact van online uitsluiting en de rol die daarin omstanders hebben. “Mijn liedje Buut Vrij vangt voor mij de eenzaamheid en het verdriet van de druk die de digitale wereld kan hebben op jongeren”, zegt S10. “Als mensen zich op het internet tegen je keren, kan dat voelen als iets oneindigs, alsof het nooit meer overgaat. Dan zou ik even ‘buut vrij’ willen zeggen, om me niet meer te hoeven verstoppen. En aan de omstanders, iedereen kan met een klein gebaar een beetje licht brengen in het leven van een ander. Want één berichtje, één opmerking, één omstander die iets zegt… dat kan het verschil maken.”

De emotionele impact van uitsluiting
Om online buitensluiten tegen te gaan, zet KPN samen met maatschappelijke partners in op bewustwording en het bieden van praktische handvatten. De campagne ‘Iedereen Behalve’ is ontwikkeld naar aanleiding van nieuw onderzoek van Helpwanted, in samenwerking met School & Veiligheid en dr. Remco Spithoven vanuit hogeschool Saxion. Het onderzoek toont aan dat ruim de helft van de jongeren weleens online buitengesloten wordt en bijna een kwart van hen minstens één keer per maand. De emotionele gevolgen zijn groot: de uitsluiting kan leiden tot ernstige psychische problemen, zoals sociaal isolement en depressieve gevoelens. Het onderzoek benadrukt hiernaast de cruciale rol van omstanders. Ondanks dat ze zich vaak onder druk gezet voelen, kunnen ze de angst om in te grijpen overwinnen als ze weten hoe.

“Waar pesten vroeger vooral zichtbaar was op het schoolplein, verschuift het nu naar groepschats,” stelt Bartho Boer, Chief Brand, Communications en CSR bij KPN. “Online buitensluiten is daarmee uitgegroeid tot hét onzichtbare pestgedrag van deze generatie. Het inzicht dat omstanders het verschil kunnen maken vormt de creatieve kern van deze campagne en sluit aan bij onze maatschappelijke verantwoordelijkheid om te zorgen voor een internet dat mensen verbindt in plaats van uitsluit.”

Storytelling door middel van video
Samen met Dentsu Creative Amsterdam en productiebureau Dark Alley Pictures ontwikkelde KPN de thematische film ‘Iedereen Behalve’. De titel van de film is gebaseerd op onderzoek dat aantoont dat de naam van groepsapps vaak wordt veranderd in ‘Iedereen Behalve’ gevolgd door de naam van het slachtoffer. De film toont hoe ingrijpend deze vorm van uitsluiting is en hoe de keuzes van omstanders het verschil kunnen maken. Het verhaal, ondersteund door de soundtrack ‘Buut Vrij’ van S10, maakt de problematiek voelbaar en roept jongeren, ouders en docenten op om het gesprek aan te gaan.

Dave Frauenfelder, VP Brand, Marcom & Sponsorships bij KPN, benadrukt het belang van deze aanpak: “We vinden het belangrijk om het gesprek over online veiligheid te voeren op een manier die de doelgroep écht raakt. De stem van S10 en de film ‘Iedereen Behalve’ geven de emotie en urgentie van dit probleem een gezicht. Door de boodschap niet alleen te laten horen, maar ook te laten voelen, maken we de kans groter dat jongeren daadwerkelijk in actie komen en voor elkaar opkomen.”

Campagne inzet
Met ‘Iedereen Behalve’ wil KPN een nationale beweging starten die groepsgedrag doorbreekt. Het doel: een gesprek starten aan elke keukentafel, in elk leslokaal en in elke groepschat waar dat nodig is om online buitensluiten structureel terug te dringen. Om het internet weer een fijne plek te maken als onderdeel van KPN’s missie #BeterInternet.

De boodschap zal dit najaar breed gedeeld worden via diverse kanalen, waaronder televisie, billboards en partnerschappen met RTL en Videoland. De volledige film zal vanaf 26 september in 114 bioscopen te zien zijn. Op sociale media maakt een videoserie met de echte verhalen van drie jongeren de impact van online buitensluiten tastbaar, versterkt door de inzet van influencers. Tijdens de Week tegen Pesten (22 t/m 26 september) biedt School & Veiligheid lesmateriaal aan en is er, samen met KPN, een interactieve module ontwikkeld die jongeren laat zien op welke momenten zij als omstander het verschil kunnen maken. Zo worden jongeren, ouders en docenten overal geconfronteerd met dezelfde oproep: “Kom voor elkaar op. Ook online.”

Hoe was je dag online?
Vanuit de missie om het internet beter te maken, zet KPN zich actief in voor een veiliger, socialer en groener internet. Na de campagne met MEAU over online shaming richt KPN zich nu op online buitensluiten. Want het internet zou een plek moeten zijn die mensen verbindt en versterkt – niet uitsluit of verdeelt. Met deze initiatieven wil KPN het gesprek op gang brengen, juist ook thuis. Zodat ouders niet alleen vragen hoe het op school was, maar ook: “Hoe was je dag online?”.

Zie voor meer informatie www.kpn.com/iedereen-behalve

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht