Industry Wire

Geplaatst door Wuunder

Eén op de vijf pakketten vertraagd door Black Friday en pakjesavond

Wuunder verstuurde vijftien procent meer pakketten dan in dezelfde week van vorig jaar
Amsterdam – Vorige week (week 48) was gemiddeld maar liefst twintig procent van de pakketten vertraagd. Dit blijkt uit de Pakkatradar, een data-analyse van Wuunder. Vorige week werd natuurlijk een deel van de pakketten van Black Friday nog bezorgd en het was tegelijkertijd de laatste week waarin bestellingen voor pakjesavond gedaan konden worden. Deze week wordt jaarlijks door de logistieke sector dan ook ervaren als een van de drukste weken van het jaar. Nog niet eerder dit jaar was het aantal vertraagde pakketten door Wuunder gemeten Wuunder, zo hoog als de twintig procent in week 48. In vergelijking met dezelfde week in 2022, zag Wuunder ook een toename van vijftien procent in het aantal pakketten dat verstuurd werd.

Meeste vertragingen in Drenthe en Zuid-Holland
Consumenten in de provincies Drenthe en Zuid-Holland moesten vorige week het vaakst langer dan gebruikelijk op hun pakketje wachten. Daar was respectievelijk 24,5 en 24,2 procent van de pakketten vertraagd. De provincies Limburg, Friesland en Utrecht kenden met respectievelijk 16,1, 16,7 en 17,6 procent de minste vertragingen.
image

Voorspelling deze week
De vertragingen van vorige week betekenen gelukkig niet dat consumenten deze week ook langer moeten wachten op hun bestellingen. Vervoerders hebben naar verwachting de vertragingen bijgewerkt: gemiddeld doet een pakket er deze week na het ophalen door de vervoerder gewoon weer één dag over om bij de consument thuisbezorgd te worden. Alleen afgelopen maandag (4 december) deden pakketten er gemiddeld wat langer over.
image
Jeroen Gehlen, co-founder van Wuunder: “Ik heb bewondering voor hoe de vervoerders de pakketdrukte van dit jaar bolwerken. Als je nagaat dat de ervaring leert dat week 48, samen met de week voor Kerstmis, de drukste week van het jaar is, dan is één op de vijf pakketten vertraagd geen slechte score. Als je als retailer vorige week hogere vertragingen kende dan het landelijk gemiddelde, is het wel verstandig te kijken of je komende weken kunt opschalen. Bijvoorbeeld door te werken met meer orderpickers zodat je sneller kunt versturen of werken met Express of Sameday vervoerders die een hogere leverkwaliteit kennen. Op die manier kun je zorgen dat de kerstcadeaus wél op tijd aankomen.”

————————-
Over de Pakketradar, niet ter publicatie:
Pakketten worden als vertraagd beschouwd als ze niet zijn afgeleverd de volgende werkdag. Dit is niet meegenomen. Afhalingen of leveringen in een parcelshop en problemen die verband houden met de verzender of ontvanger worden niet meegerekend bij het berekenen van de vertragingen. Zowel particuliere als zakelijke zendingen zijn meegenomen in deze analyses. Levertijd is de tijd vanaf de eerste scan tot levering. Een leverduur van één dag is perfect en betekent dus geen vertragingen.

Om de data te voorspellen, is gebruik gemaakt van een tijdreeksanalyse (time series statistical modeling).

De kaarten zijn gebaseerd op zendingen bij de grootste Nederlandse vervoerders. De volgende vervoerders zijn hierin meegenomen:
● GLS
● DHL eCommerce
● DPD
● PostNL

De grafieken zijn gebaseerd op zendingen bij de grootste Nederlandse vervoerders. De volgende services zijn hierin meegenomen:
● DHL Europlus Benelux
● DHL FOR YOU
● DHL Parcel Connect
● DPD Classic
● DPD Home
● DPD Parcelletter
● GLS Business Parcel
● GLS Euro Business Parcel
● PostNL
● PostNL Brievenbuspakket

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht