Virtuele assistent verovert webwinkelbranche

Virtuele assistenten spelen een steeds belangrijkere rol om een webwinkel succesvol te maken. Online consumenten zijn meer op zoek naar beleving. Het gevoel van persoonlijk contact of een dialoog wordt belangrijker. Het schept een vertrouwensband en verhoogt de conversie van een webwinkel met gemiddeld 20%. Dit stelt internetbureau Ecreation B.V., gespecialiseerd in virtuele assistenten, ook wel chatbots genoemd.
Recent lanceerde Ecreation de online dienst Chatbot4U (www.chatbot4u.nl). Hier kan iedere online retailer voor een beperkt budget zelf een professionele chatbot aanmaken en toevoegen aan de eigen webwinkel. Potentiële kopers kunnen zo een dialoog starten met een virtuele assistent. De webwinkelbranche vraagt om nieuwe en toegankelijke initiatieven. Steeds meer webwinkels krijgen het moeilijk in Nederland. Signalen van een afnemende groeimarkt worden zichtbaar. In 2011 schreven 3.700 webwinkeliers zich uit bij de Kamer van Koophandel. Voor veel segmenten lijkt de online groei zich af te vlakken, schoenen en kleding daarentegen lieten in 2011 krachtige groeicijfers zien.
Beleving webwinkel bepaalt steeds meer mate online succes
“Qua timing kon de lancering van Chatbot4U niet beter,” stelt Sjoerd van Dijk, medeoprichter van Ecreation B.V. “De webwinkelbranche in Nederland ligt toch wat onder druk. De afgelopen jaren zijn er heel veel webwinkels gelanceerd en de echte groei lijkt achter ons te liggen. Voor online retailers is een webwinkel inmiddels ook echt ondernemen. De geboden functionaliteit op een webwinkel zal steeds meer de doorslag geven in de mate van online succes. Een virtuele assistent past prima in dit beeld. Internetgebruikers zijn meer gewend en verwend met toepassingen die de beleving en service verhogen. Zij waarderen een online dialoog en een betere klantenservice, webwinkeliers zien dit terug in hun conversie.” In 2011 kwamen er 7.300 nieuwe webwinkels bij in Nederland, in 2010 waren dat er 6.600. In 2011 schreven ook 3.700 webwinkeliers zich uit bij de Kamer van Koophandel. Het aantal webshops dat daadwerkelijk is gestopt zal in de praktijk nog veel hoger liggen.
Online bezoekers binden en verleiden is dé trend voor 2012
“Overleven met een webshop is voor veel online retailers een best lastige opgave. Relevante bezoekers trekken, binden en verleiden geldt in 2012 als de grootste uitdaging,” vervolgt Van Dijk. “Recent onderzoek wijst uit dat online shoppers zich graag beperken tot een persoonlijke top-5 van webwinkels. Je zult dus echt iets extra’s moeten bieden om je klanten te binden en te verleiden. Belangrijk in dit proces is ook om te weten waarom mensen een webshop bezoeken en waar ze precies naar op zoek zijn. Onze chatbot laat dit haarfijn zien. Met deze informatie kan een webwinkelier zijn shop gericht optimaliseren.” Direct na de lancering zijn de eerste virtuele assistenten al via Chatbot4U geïnstalleerd. Momenteel vinden er gesprekken plaats met strategische partners om Chatbot4U te laten opnemen in hun dienstenpakket. “De resultaten van de afgelopen periode bevestigen ons beeld. Webwinkeliers willen graag meer beleving en service bieden aan hun bezoekers. Voor kleinere webwinkels was een professionele virtuele assistent tot voor kort financieel onhaalbaar. Met de lancering van Chatbot4U bereiken wij een enorm potentieel.”
Over Ecreation B.V.
Ecreation B.V. – ontwikkelaar van Chatbot4U (www.chatbot4u.nl) – is opgericht in 1999 en is internationaal een van de marktleiders in het ontwikkelen van chatbots. Ecreation lanceerde de afgelopen jaren succesvolle chatbots voor onder andere de Nationale Postcodeloterij, Radio 538, HTM en 9292ov.nl. Ecreation is wereldwijd één van de vier bedrijven met een licentie van Microsoft voor het ontwikkelen van chatbots op het Windows Live Messenger netwerk.
Wat is een chatbot?
Een chatbot kan een bezoeker via tekstuele chat door veelgestelde vragen heen loodsen. Hij herkent de juiste zinnen en woorden en staat zo de bezoeker op een realistische manier te woord. Een chatbot helpt bezoekers op deze manier tijdens het aankoopproces en vermindert zo de stroom van e-mails aan de klantenservice.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.