Geplaatst door Rechtspraak.nl

Volg Dag van de Rechtspraak live via Periscope

Het is de Dag van de Rechtspraak. Honderden rechters, raadsheren, juridisch medewerkers, bestuurders en politici komen vandaag bijeen in de Stadsgehoorzaal in Leiden. Daar praten zij over het dagthema: Grondrechten in het geding – de keuze tussen vrijheid en veiligheid. Ook wordt de jaarlijkse Rechtspraaklezing gehouden. Dit jaar is deze live te volgen via Periscope, een livestreaming app.

De Rechtspraaklezing wordt uitgesproken door Janneke Gerards, hoogleraar Europees recht aan de Radboud Universiteit en raadsheer-plaatsvervanger bij het gerechtshof Den Haag.

Live verslag

Periscope is een softwareprogramma waarmee met behulp van een smartphone of tablet een live videoverslag kan worden uitgezonden. Via het Twitteraccount @RechtspraakNL wordt bekend gemaakt wanneer deze uitzending te bekijken is.

Naar verwachting begint Gerards om 13.30 uur met haar speech. Ook de afsluitende toespraak van Frits Bakker, voorzitter van de Raad voor de Rechtspraak zal live worden uitgezonden. Dit gebeurt naar verwachting rond 16.20 uur. Beide toespraken zijn later deze dag terug te lezen op rechtspraak.nl.

Week van de Rechtspraak

De Dag van de Rechtspraak valt in de Week van de Rechtspraak (7-11 september). Rechtbanken en gerechtshoven organiseren tijdens deze week door het hele land publieksactiviteiten. Kijk hier voor een overzicht.