Industry Wire

Geplaatst door VPRO

VPRO Medialab lanceert interactief smartphone-verhaal

Er zijn steeds meer ‘slimme’ apparaten in ons leven en Artificial Intelligence ontwikkelt zich razendsnel. Maar wat als slimme apparaten zo slim worden dat zij ook emoties ontwikkelen? Dat is het centrale uitgangspunt voor Dustin, een innovatief, interactief verhaal voor de smartphone ontwikkeld door VPRO Medialab in samenwerking met schrijver Niels ’t Hooft.

Nu te downloaden via vpro.nl/dustin

Wat als een apparaat slim genoeg is om te merken dat het dom werk doet? Dustin is een interactief verhaal op je smartphone dat je aan het denken zet over de morele implicaties van steeds slimmer wordende apparaten. Hoofdpersonage is de slimme stofzuiger Dustin die zich niet senang voelt in zijn dienende rol en zoekt naar manieren om zijn lot te beïnvloeden. Als gebruiker heb je een actieve rol in het verhaal en kun je het voortstuwen door middel van kleine interacties, game-play en keuzemomenten. Wil je vrienden worden met Dustin of zie je hem puur als apparaat? Gun je hem zijn rust of toon je geen begrip als hij geen zin heeft om aan de slag te gaan?

Optimale inzet van smartphone
Dustin speelt zich af in een chat interface en vraagt toegang tot je camera en plant afspraken in je agenda. Een groot deel van het verhaal speelt zich af in augmented reality (AR). In deze scènes zie je Dustin in je eigen huiskamer of keuken verschijnen. De stofzuiger wordt dus onderdeel van je fysieke én digitale leven.

AR als creatief medium
Sinds 2015 verkent VPRO Medialab voor de VPRO het creatief en verhalend potentieel van nieuwe technologieën. De techniek van augmented reality kennen veel mensen van Snapchat-filters of games als Pokémon Go, maar inhoudelijke, verhalende toepassingen zijn schaars. Met Dustin combineert VPRO Medialab de lopende onderzoekslijn naar de impact van AI en slimme apparaten op ons leven met een verkenning van AR als creatief medium.

Tijdens Dutch Design Week
Dustin werd 20 oktober 2020 gelanceerd tijdens de (virtuele) Dutch Design Week in Eindhoven. In een gesprek onder leiding van Koert van Mensvoort (Next Nature) ging schrijver/bedenker Niels ‘t Hooft in gesprek met designers Lonneke Gordijn (Studio DRIFT) en Dion Soethoudt. Kijk het gesprek hier terug: www.vpro.nl/dustin

Bio Niels ‘t Hooft
Niels ’t Hooft (Leiderdorp, 1980) is schrijver van romans zoals Toiletten en De verdwijners en games zoals Toki Tori 2 en RIVE, en oprichter van de lees-app start-up Immer waarmee hij lezen op de telefoon wil verbeteren. Hij is de geestelijk vader van Dustin en heeft thuis nadrukkelijk geen robotstofzuiger.

Dustin is mede mogelijk gemaakt door bijdragen van het VOGIN Go Fonds en NPO Innovatie.

Over VPRO Medialab
Sinds 2015 verkent VPRO Medialab het creatief en verhalend potentieel van nieuwe technologie. VPRO Medialab maakt onderdeel uit van de afdeling Innovatie en Digitale Media van VPRO. Met regelmaat organiseert VPRO Medialab hackathons en andere projecten.

Meer info en downloaden (gratis, alleen voor iPhone) via www.vpro.nl/dustin

– Einde bericht –

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht