Een vreemde meer vertrouwen dan collega of buurman

Amsterdam, 8 augustus 2016 – BlaBlaCar, ’s werelds grootste lange afstand ride sharing community, heeft samen met NYU Stern het rapport Entering the Trust Age gepubliceerd, waaruit blijkt dat we gelijkgestemden (peers) op het internet bijna net zoveel vertrouwen als vrienden en familie. In de studie, uitgevoerd onder meer dan 18.000 mensen binnen Europa, is onderzocht hoe vertrouwen – wat van groot belang is in de huidige deeleconomie – op het internet wordt opgebouwd, met name bij peer-to-peer communities.
BlaBlaCar-oprichter Frédéric Mazzella analyseerde samen met Arun Sundararajan, professor aan NYU Stern en auteur van het boek The Sharing Economy, de data van 18,289 carpoolers verdeeld over 11 landen, om erachter te komen hoe individuen een online vertrouwensband met elkaar creëren voordat ze elkaar in het echt ontmoeten.
Het meest opvallende resultaat is dat men online peers met een volledig digitaal profiel meer vertrouwt dan collega’s of buren en bijna net zoveel als vrienden of familie.
Mate van vertrouwen bij respondenten
94% – familie
92% – vrienden
88% – BlaBlaCar-lid met een volledig profiel
58% – collega’s
42% – buren
16% – social media contacten
Daarnaast blijkt uit het onderzoek dat online vertrouwen, dat is opgebouwd op een peer-to-peer platform zoals BlaBlaCar, een positief effect heeft op aspecten van de deeleconomie in het algemeen. Bijna de helft van de ondervraagden (48%) geeft aan dat ze dankzij ride sharing meer open zijn naar anderen. Ook zijn degenen die ooit gebruik hebben gemaakt van ride sharing tot drie keer toe meer geneigd om deel te nemen aan andere activiteiten binnen de deeleconomie.
Het rapport geeft ook essentiële ingrediënten die platforms kunnen gebruiken om het vertrouwen in hun online community te bevorderen. BlaBlaCar creëerde D.R.E.A.M.S.*; een model dat stelt dat online vertrouwen bij peer-to-peer-platforms wordt gecreëerd door een combinatie van zes pijlers, namelijk geverifieerde profielen, beoordelingen van andere leden, bindende financiële verplichtingen, het zichtbaar maken van activiteiten van de gebruiker op het platform, goede bemiddeling en de integratie van social media profielen.
Het onderzoek geeft een goed beeld van de impact die deze sociale transformatie heeft. Als gebruikers van online platforms zijn voorzien van de juiste tools, zijn ze in staat om een gevoel van vertrouwen te creëren. Dit vertrouwen is zelfs zo sterk dat het de noodzaak om elkaar persoonlijk te ontmoeten voordat huis of auto gedeeld wordt, vervangt.
“Dankzij online vertrouwen, dat gebouwd wordt door platforms zoals BlaBlaCar, kan men peers die ze nog nooit ontmoet hebben meer vertrouwen dan mensen die ze iedere dag zien. Dat is revolutionair. Het biedt immense, nu nog onbenutte, mogelijkheden voor samenwerking met zich mee en brengt mensen dichter bij elkaar dan ooit tevoren”, aldus Mazzella.
De auteurs voorspellen dat als individuen hun vertrouwen in elkaar versterken door middel van succesvolle economische en sociale interacties met online peers, het algemene niveau van vertrouwen in de samenleving zal groeien, wat de weg vrijmaakt naar een nieuw tijdperk: de Trust Age.
Het volledige rapport is hier te downloaden.
*D.R.E.A.M.S = Declared information, Ratings, Engagement, Activity, Moderation en Social networks
Over BlaBlaCar
BlaBlaCar is wereldwijd de leidende lange afstand ride sharing community die passagiers met elkaar verbindt die op zoek zijn naar lange afstandsritten met een bestuurder die dezelfde kant op gaat. Ze reizen samen en delen op deze manier de reiskosten. De passagiers betalen een compensatie voor hun zitplaats waardoor bestuurders een bedrag ontvangen voor de brandstofkosten zonder hierbij winst te maken.
Het platform is ontwikkeld om een veilig, op vertrouwen gebaseerde community te creëren met duidelijke identiteiten van bestuurders en uitgebreide ledenprofielen. Leden kunnen zelfs aangeven hoeveel ze kletsen op een schaal van ‘Bla’ tot ‘BlaBlaBla’, waarvan de naam BlaBlaCar is afgeleid.
BlaBlaCar creëert een wereldwijd, door mensen gebouwd, netwerk met een vertrouwde community van bestuurders en passagiers. BlaBlaCar telt meer dan 30 miljoen leden in 22 verschillende landen. Eind mei 2016 opende BlaBlacar een kantoor in Nederland, vanuit waar de Benelux wordt aangestuurd.
Over NYU Stern School of Business
New York University Stern School of Business, gelegen in het hart van Greenwich Village, is één van de belangrijkste management opleidingen en onderzoekscentra in de VS. NYU Stern biedt een breed portfolio van academische programma’s op graduate en undergraduate niveau, allemaal verrijkt door de dynamiek, energie en middelen die de zakelijke hoofdstad van de wereld te bieden heeft. Aanvullende informatie over NYU Stern School of Business is te vinden op www.stern.nyu.edu.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.