Geplaatst door Webroot

Webroot voegt security awareness training toe aan oplossing

Enschede, 25 januari 2018 – Webroot, leverancier van next generation endpoint antivirusoplossingen, heeft zijn product uitgebreid met een online security training voor werknemers. Hiermee onderkent het bedrijf dat security alleen functioneert als medewerkers op de hoogte zijn van mogelijke gevaren, en begrijpen welke rol zij spelen in het veilig houden van het bedrijfsnetwerk. Webroot Security Awareness Training bestaat uit verschillende online cursussen die gebruikers onder andere inzicht geven in de werking van cybersecurity, hoe phishers, hackers en social engineers te werk gaan en waar ze op moeten letten als ze gebruik maken van mail, sociale netwerken en internet. De training komt voort uit Webroot’s overname van Securecast vorig jaar. De cybersecurity awareness training van het voormalige Securecast is nu geïntegreerd in het Webroot-aanbod, en wordt actief aan klanten aangeboden.

De Webroot training heeft meerdere voordelen voor organisaties. Werknemers raken door de cursussen betrokken bij IT-security en begrijpen hun verantwoordelijkheid beter. Door personeel voor te lichten en op te leiden over actuele cyberbeveiligingstrends en -tactieken verlagen bedrijven de kans op malware en datalekken. Dit heeft als resultaat dat ook de kosten voor IT-herstelwerkzaamheden verlaagd worden. Bovendien kampen bedrijven met datalekken met imagoschade, organisaties die hun beveiliging beter op orde hebben worden door klanten als meer betrouwbaar ervaren.

IT managers kunnen hun collega’s gericht trainen door het inzetten van verschillende campagnes. Bepaalde groepen werknemers ontvangen een mail met bijvoorbeeld een hyperlink naar een opgezette phishing site. Als zij deze link aanklikken en hun gegevens achterlaten, worden ze vervolgens doorgestuurd naar een online cursus om te laten zien wat ze fout deden, en waar ze in het vervolg op moeten letten. De IT manager kan verschillende mails met diverse templates uitsturen. Deze mails lijken bijvoorbeeld van een bekende bank te zijn, of van een leverancier waar veel zaken mee gedaan wordt. In een dashboard houdt de IT manager bij wie in de mail-valstrik trapt en wie de aangeboden cursus heeft gevolgd en afgerond. Zo wordt snel inzichtelijk wie een mogelijk risico vormt voor het bedrijfsnetwerk. Deze werknemers kunnen vervolgens extra getraind en geïnformeerd worden.

De Webroot training is verkrijgbaar voor gebruikers van Webroot-oplossingen, en wordt door distributeur Contec in de Benelux geïntroduceerd. Rudie Egberink, Technical accountmanager bij Contec, zegt: “De Awareness Training van Webroot is een schot in de roos. Security begint altijd bij de mens. Het is daarom essentieel werknemers te informeren en trainen over cybergevaren: weet wat je doet, waar je op klikt, waar je op moet letten. Personeel dat regelmatig getraind wordt, loopt een veel kleiner risico op het binnenhalen van malware, en geeft bijna nooit persoonlijke gegevens op bij phishing-aanvallen. Bovendien kan je door deze training ook aantonen dat werknemers goed zijn voorlicht als het gaat om verlies of diefstal van data. Gezien de komende privacywet GDPR is ook dit een actueel argument om gebruik te maken van de Webroot Security Awareness Training.”

Over Webroot
Webroot is een leverancier van next generation endpoint antivirusoplossingen en is actief in Europa, Noord-Amerika en de regio Azië-Pacific. Wereldwijd vertrouwen 7 miljoen consumenten, 1,5 miljoen zakelijke gebruikers en 1,3 miljoen mobiele gebruikers op de beveiliging van Webroot. De organisatie is marktleider op het gebied van cloud-gebaseerde, real-time opsporing van internetbedreigingen voor consumenten, bedrijven en ondernemingen. Middels het BrightCloud® beveiligings-intelligentie-platform en de SecureAnywhere™-suite beveiligingsproducten voor endpoints, mobiele toestellen en bedrijfsnetwerken biedt Webroot klanten geavanceerde real-time bescherming tegen internetbedreigingen.