Industry Wire

Geplaatst door MetrixLab

Wehkamp winnaar Usability Award

Rotterdam, 26-05-2011, Wehkamp.nl heeft vanavond de Usability Award 2011 gewonnen en mag zich voor de vierde maal een jaar lang de meest gebruiksvriendelijke website van Nederland noemen.
De publieksprijzen werden uitgereikt aan Jantje Beton (categorie overheid/non-profit), Nationale Nederlanden (bedrijvenwebsites), Zoover (communities), nu.nl (nieuws & entertainment) en Wehkamp (e-Commerce). Uit deze categoriewinnaars selecteerde de onafhankelijke vakjury de overall winnaar 2011 (vakjuryprijs).

Op donderdag 26 mei 2011 werden in LantarenVenster te Rotterdam de Usability Awards uitgereikt.

E-commerce: Wehkamp
In de categorie e-commerce werd Wehkamp al bekroond tot winnaar door het Nederlandse publiek. Andere genomineerden in deze categorie waren Bol.com en Neckermann. Men stemde massaal op het online warenhuis. Volgens de vakjury is voornamelijk de vernieuwend facetnavigatie erg sterk aan deze website.

Overheid/Non-profit: Jantje Beton
Jantje Beton is de winnaar in de categorie overheid/non-profit en verslaat daarmee onder andere Nibud en Dance4Life. De vakjury vindt de website van Jantje Beton emotioneel en visueel duidelijk waar de website over gaat, maar geeft aan dat de minder opvallende call to action om geld te geven een duidelijk minpunt is van deze website.

Bedrijvenwebsites: Nationale-Nederlanden
De publieksprijs in de categorie bedrijvenwebsites is naar Nationale-Nederlanden gegaan. Andere genomineerden in de categorie bedrijvenwebsites waren Manpower en T-Mobile. Nationale-Nederlanden weet op een hele menselijke manier een grote hoeveelheid van moeilijke informatie aan te bieden. Een minder sterk punt aan deze website is volgens de vakjury de uitwerking van hulppersoon Nienke. Het idee is erg goed, maar de antwoorden van Nienke zijn vaak teleurstellend.

Communities: Zoover
De winnaar in de categorie communities is Zoover en wint daarmee van onder andere Independer en Micazu. Zoover biedt veel informatie aan over onder andere vakantiebestemmingen en accommodaties, maar weet dit op een gestructureerde manier te doen. De informatie is makkelijk te vinden op de website, maar de website wordt door vele reclames en aanbiedingen onoverzichtelijk.

Nieuws & Entertainment: Nu.nl
Nu.nl verslaat in de categorie nieuws & entertainment onder andere Ondertussen en Nederland 24. Nu.nl weet al jarenlang haar gebruikers te voorzien van een duidelijk overzicht van het laatste nieuws. Men kan makkelijk vinden waar men naar op zoek is, maar de website is niet het toonbeeld van innovatie en vooruitgang op het gebied van User Experience.

De Usability Award is in het leven geroepen om het belang van gebruiksvriendelijkheid van websites te onderstrepen. De organisatie van de Award is in handen van marktonderzoeksbureau MetrixLab, in samenwerking met Frankwatching en professionals op het gebied van website usability binnen verschillende profit en non-profit organisaties.

Niet voor publicatie: voor meer informatie over de Usability Award kunt u contact opnemen met Rianne Quak (010 – 20 30 875 of info@usabilityaward.nl).

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht