Geplaatst door Willis Towers Watson

Werknemer is grootste veroorzaker datalek

AMSTELVEEN – Menselijke fouten zijn de grootste oorzaak (90%) voor datalekclaims binnen organisaties, blijkt uit onderzoek van Willis Towers Watson. Cyberaanvallen worden in tweederde (66%) van alle gevallen veroorzaakt door nalatigheid en kwaadwilligheid van werknemers. Maar 18 procent van de cyberaanvallen wordt veroorzaakt door externe bedreigingen en een kleine 2 procent is gevolg van cyberafpersing. Veel organisaties richten zich bij het inperken van het cyberrisico vooral op het technologische aspect van cyberdefensie. Om het risico op cybercriminaliteit wezenlijk te verlagen moeten zij zich echter vooral richten op het aanpassen van de bedrijfscultuur en het werknemersgedrag.
Anthony Dagostino, Head of Global Cyber Risk bij Willis Towers Watson: “Veel bedrijven perken hun cyberrisico enkel op technisch vlak in. Natuurlijk speelt technologie een belangrijke rol, maar daarachter zit altijd een mensenhand die vaak wordt vergeten. Concreet gezien, een datalek wordt eerder veroorzaakt door een medewerker die per ongeluk een verkeerd bestand downloadt, dan door een kwaadaardige criminele hack. Juist de bedrijven met bewuste medewerkers en een sterke cyberbeveiligingscultuur zijn het best beschermd tegen cybercriminaliteit.”
Cyberrisico in kaart
In antwoord op de vraag naar risicobeperking van zowel risicomanagers, IT- en databeveiligingsteams, als HR-managers en managementteams, lanceert Willis Towers Watson de Cyber Risk Culture Survey. Het is de eerste tool die het cyberrisico onder werknemers identificeert aan de hand van menselijk gedrag en de werkcultuur. De risico-enquête brengt de grootste menselijke valkuilen rondom cybercriminaliteit in kaart. Denk daarbij aan het weggooien van een oude pc zonder eerst de harde schijf leeg te halen, het laten rondslingeren van een USB-stick of betrouwbare informatie via privémail te behandelen. Het biedt bedrijven helder inzicht in de factoren die het grootste risico vormen voor cyberincidenten door werknemers en laat het seniormanagement vervolgens zien op welke manier zij hun personeel kunnen stimuleren cybersmart te worden. Dat kan bijvoorbeeld middels het doorvoeren van veranderingen in de werkcultuur of beloningen en ontmoedigingsmaatregelen die de werknemer bewust maken van cyberrisico.
Over Willis Towers Watson
Willis Towers Watson (NASDAQ: WLTW) is een vooraanstaande wereldwijd opererende consultant, broker en solutions provider die organisaties helpt om risico om te zetten in groeimogelijkheden. Sinds de eerste stappen in 1828 heeft Willis Towers Watson nu 40.000 werknemers in meer dan 140 landen. Wij ontwerpen en leveren oplossingen die risico beheren, arbeidsvoorwaarden optimaliseren, talent laten groeien en kapitaal effectief inzetten om organisaties en medewerkers te beschermen en te versterken. Ons unieke perspectief stelt ons in staat om verbindingen te zien tussen talent, middelen en visie – de dynamische formule die bedrijfsprestaties verbetert.