Industry Wire

Winnaars NIMA Marketing Awards 2013 bekend

Nederlands belangrijkste marketingprijzen zijn op donderdagavond 16 januari uitgereikt aan een veelbelovende retailer, een razend populair chocolademerk en een multinational dat in zijn klasse behoort tot de wereldtop. Aan boord van het beroemde en beruchte Veronicaschip, aan de voormalige NDSM scheepswerf in Amsterdam, hebben directieleden en marketeers van Hutspot Amsterdam en Tony’s Chocolonely, en de CFO van DSM de NIMA Awards 2013 in ontvangst genomen.

Initiatiefnemer van de jaarlijkse marketingprijzen is het Nederlands Instituut voor Marketing (NIMA). Marketing is een essentieel onderdeel voor het behalen van de bedrijfsdoelstellingen. Marketing is ondernemen. Ondernemen is risico’s durven nemen, in het diepe springen, met je kop boven het maaiveld uitsteken. Maar ook de sprong durven wagen naar het volgende niveau in de productlevenscyclus van een merk en onderneming. De winnaars hebben aantoonbaar lef getoond en de juryleden overtuigd. Ook het publiek, dat via social media de jury mocht helpen was enthousiast.

HUTSPOT Amsterdam winnaar NIMA ‘MarketingLaunch’ Award 2013
Meest onderscheidende en veelbelovende start-up

Volgens de jury heeft Hutspot Amsterdam de laatste 24 maanden aangetoond dat het wel degelijk mogelijk is om in economisch barre tijden een onderscheidende fysieke ontmoetingsplek te creëren waar je kunt werken, ontspannen, experimenteren, snuffelen, proeven en winkelen. Na de opening van de eerste winkel in december 2012 is een maand geleden de tweede vestiging op de Rozengracht geopend. Hutspot Amsterdam is het bewijs dat innovatie in de retail nog steeds kan én werkt. Binnen een jaar tijd hebben de drie twintigers achter Hutspot Amsterdam door een geheel eigen visie en stijl een winstgevend bedrijf neergezet. De winnaar ontving een inspiratielunch met een topsporter, aangeboden door Randstad.

De andere finalisten in deze categorie waren Peerby en Waka Waka.

Tony’s Chocolonely winnaar NIMA ‘MarketingNext’ Award 2013
Sterke groei en een eerlijk verworven marktpositie

Het juryrapport over de winnaar: “Tony’s Chocolonely heeft sinds de start in 2005 laten zien dat het in een zwaar concurrentieveld toch een positie in het schap kan afdwingen als publiekslieveling met de verhaallijn ‘op weg naar slaafvrije chocolade’. Met felgekleurde wikkels rond Fair Trade chocoladerepen is een unieke propositie ontwikkeld die heeft geleid tot een sterke groei en inderdaad de eerste slaafvrije chocolade omdat alleen dit merk precies kan vertellen waar de cacao in jouw reep vandaan komt. Nu nog de rest van de industrie.” De winnaar in deze categorie ontving een cheque van NIMA ter waarde van € 2.500 om te besteden aan educatie.

De overige finalisten in deze categorie waren CitizenM en Amsterdam Dance Event.

DSM winnaar NIMA ‘MarketingCompany’ Award 2013
Purpose gedreven, uniek en stabiel

Uit het juryrapport: “DSM heeft een succesvolle omslag gemaakt van een chemische reus naar een gespecialiseerde multinational die techniek vertaalt naar waardeproposities binnen de domeinen health, nutrition en materials. De manier waarop DSM het marketing-denken heeft omarmd is indrukwekkend en een voorbeeld voor anderen. Klanten worden bij de startfase van nieuwe producten en diensten betrokken. Dat heeft geleid tot een enorme toename van strategische samenwerkingsverbanden op het gebied van technologische en sociale innovaties. De winst is verdubbeld in de afgelopen 5 jaar en 18% procent van de omzet komt uit producten die de afgelopen 5 jaar op de markt zijn gebracht. Daarmee bevestigt DSM dat de innovatiekracht het levensbloed is van het bedrijf om continuïteit na te streven.” Key Partner Paragon gaf DSM een quickscan t.w.v. € 2.500 euro voor het optimaliseren van de marketingprocessen.

De overige finalisten in deze categorie waren bol. com en KLM.

De jury van de NIMA Awards 2013
Danielle Overweg (Masterkey Holding), Guy van Liemt (van Liemt Marketing), Jeanine Dijkhuis (Pon Automotive), Jeroen Pliester (ReNext), Marco Derksen (Marketingfacts en Upstream), Martijn Arts (Total Active Media), Noor Cloo (Ziggo), Paul Moers (PMSMS), Rupert Parker Brady (voorzitter) en Susanne Swinkels (Branddoctors).

Meer informatie
Voor meer informatie en de juryrapporten van alle finalisten kijk je op de speciale event website.

Over NIMA
Het Nederlands Instituut voor Marketing (NIMA) is het ontwikkelorgaan voor professionals die willen groeien in de vakgebieden marketing, communicatie, sales en marktonderzoek. Om dit te stimuleren kan de marketeer op ieder gewenst moment, via verschillende leervormen en op ieder niveau zijn/haar persoonlijke ontwikkeling in het vak bewerkstelligen met behulp van NIMA. Ga voor meer informatie naar de website.

Partners NIMA Awards 2013
Paragon, Randstad, Marketingfacts, MarketingTribune, MOA.

NIMA Top Marketing Club
AFAS, Brunel, De Persgroep, Douwe Egberts, Essent, Friesland Campina, Miele, Interpolis, Omega Pharma, PwC, Rabobank, Randstad, Robeco, TNS Nipo, Ziggo.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht