Industry Wire

Geplaatst door Mendix

Woningcorporatie Havensteder bouwt disruptieve oplossingen voor sector met low-code platform van Mendix

De Rotterdamse woningcorporatie Havensteder heeft het low-code platform van Mendix geselecteerd om de komende jaren haar  dienstverlening aan bewoners te optimaliseren en digitaliseren. Door verschillende processen te digitaliseren en via een portal online aan te bieden wil de corporatie haar ruim 45.000 huurders ook online een thuis bieden. Doordat de oplossingen die Havensteder creëert via de Mendix Marketplace aangeboden kunnen worden aan andere corporaties, kan de sector bovendien profiteren van bewezen best practices en versneld digitaliseren.

De keuze voor Mendix volgde na een uitgebreid selectietraject. Vooral de robuuste architectuur en de mogelijkheid om snel procesflows te kunnen visualiseren maakte het verschil voor Havensteder. De corporatie is vorig jaar gestart om alle processen die gedigitaliseerd kunnen worden in kaart te brengen, deze te analyseren en de ideale gebruikersflows te schetsen. Caroline Giltay, Manager Informatisering & Automatisering bij Havensteder: “Om maximaal te profiteren van low-code is deze gedegen voorbereiding essentieel. In die zin zit het venijn echt in de start. Als je de gewenste processen eenmaal duidelijk hebt kun je deze met Mendix vervolgens heel snel visualiseren. Daarna is het nog een kwestie van aanscherpen en heb je binnen drie sprints een oplossing ontwikkeld waarvan je weet dat deze ook voldoet aan de technische eisen en de gestelde veiligheidscriteria.”

Het digitaliseren van processen maakt onderdeel uit van het Havenstederplan waarin de koers van de corporatie voor de komende vier jaar is uitgestippeld. “Digitaliseren is geen doel op zich: we digitaliseren onze dienstverlening waar het kan en waar dat wenselijk is”, zegt Sander Uiterwaal, bestuurslid bij Havensteder. “Hierdoor krijgen we in specifieke situaties meer tijd voor persoonlijk contact met bewoners. In die zin helpt het platform van Mendix ons om zowel digitaal als via andere kanalen onze dienstverlening te optimaliseren.”

Digitaliseren reparatieproces

De komende jaren bouwt Havensteder met het Mendix low-code platform aan verschillende oplossingen die onderdeel worden van een klantportal. Hiermee wordt het voor bewoners makkelijker en gebruiksvriendelijker om zaken in en om de woning efficiënt te regelen. Havensteder start met het digitaliseren van het reparatieproces. Om te zorgen dat de oplossingen die worden gebouwd aansluiten bij de dagelijkse praktijk en bijdragen aan een meer efficiënte werkwijze, worden de vereisten van begin tot einde nauwkeurig geïnventariseerd. Voor het melden van een reparatieverzoek is het bijvoorbeeld handig dat het systeem standaard informatie bevat over welke ketel of kraan er in de woning is geïnstalleerd.

Verder staan uiteraard de wensen van de bewoners centraal. Zo wil Havensteder de mogelijkheid bieden om visueel via een plattegrond van de woning aan te geven wat er precies moet worden gerepareerd. Giltay: “We hebben te maken met een heel divers publiek. We zijn ons ervan bewust dat sommige huurders minder digitaal vaardig zijn en dat ook laaggeletterdheid een extra barrière kan vormen in het aanbieden van digitale diensten. Om drempels weg te nemen besteden we veel aandacht aan de gebruikservaring en de interface. Daarvoor werken we onder meer samen en doen we onderzoek met bewonerscommissies zodat de oplossingen aansluiten bij de beleving van onze bewoners. Met de flexibiliteit en mogelijkheden die Mendix biedt kunnen we hier ook makkelijker op inspelen.”

Oplossingen beschikbaar via Mendix Marketplace

“Onze ambitie is om met Mendix disruptief te zijn voor onze branche”, aldus Giltay. “In principe hebben alle woningcorporaties dezelfde standaardprocessen. Daarmee zijn de oplossingen die we gaan bouwen herbruikbaar en kunnen deze via de Mendix Marketplace beschikbaar worden gesteld aan andere corporaties. Het mooie is dat hiermee ook kosten bespaard kunnen worden, omdat het wiel maar één keer hoeft te worden uitgevonden. Ik zou het geweldig vinden als anderen ook aan de slag kunnen met onze best practices”

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht