Zanox Telecom Barometer 2015 – Traditionele badkuip verdwijnt: verkoop telecomproducten stabiliseert

Amsterdam, 10 juni 2016 – Het grote seizoenseffect op online verkopen in de telecomsector lijkt af te nemen. Dit tonen de resultaten van een onderzoek dat affiliate netwerk zanox het afgelopen jaar (2015) heeft uitgevoerd in de telecomsector.
Ondanks dat in 2014 nog werd geconcludeerd dat sim only een echt zomerproduct bleek te zijn, tonen de resultaten uit 2015 een veel stabieler verloop van de online verkopen in telecomproducten. De trendlijn van het aantal verkopen van sim only, handset en breedband producten is door de seizoenen heen naar elkaar toe gegroeid. Zo vertonen sim only en breedbandproducten in 2015 een gelijke trendlijn.
Apple en Samsung blijven domineren
Waar in 2014 de toestellanceringen van de Samsung Galaxy S5 en de Apple iPhone 6 nog een grote invloed hadden op de verkoop van andere toestellen in de daaropvolgende periodes, hebben de modellen Samsung Galaxy S6 en Apple iPhone 6s in kracht verloren. Nieuwe toestellanceringen blijven wel degelijk populair, maar dit heeft in 2015 een minder langetermijneffect opgeleverd dan het voorgaande jaar. Hoewel 2015 minder was in vergelijking met 2014, kan duidelijk nog gesteld worden dat de lancering van een nieuw vlaggenschip van Apple en Samsung niet alleen een positief effect heeft op de eigen toestelverkopen, maar ook de verkoop van mid- en low-end toestellen van concurrenten liften sterk mee op het reclamegeweld van deze twee grootmachten. Van alle toestelabonnementen die in 2015 zijn verkocht bestaat 40% uit slechts drie high-end toestellen: de Apple iPhone 6 (18%), de Samsung Galaxy S6 (11%) en de Apple iPhone 6s (10%).
Prijs blijft bepalend voor sim only abonnementen
Dat het bellen en sms’en steeds minder populair wordt is niet onbekend. Tegelijkertijd groeit het aanbod van grote databundels vanuit telecomproviders en het dataverbruik van mobiele abonnees. Maar aan de hand van de top 5 meest verkochte sim only bundels toont zanox aan dat deze groei in databundels en het dataverbruik van de consument niet bepalend is. De posities 3 tot en met 5 worden namelijk nog bezet door bundels met 300 (bel)minuten. Bovendien is te zien dat databundels van 500 of 1000 MB populair blijven bij de Nederlandse consument.
Mobiele verkoop van telecomproducten blijft achter op totale online markt
Afgelopen jaar werd 22% van alle sim only aankopen binnen zanox verricht via een smartphone of tablet. Bij aankopen van handsetproducten ligt dit aandeel mobiele verkopen op 19% en voor breedband is dit 17%. Vergeleken met de totale online markt is dit een enorm verschil, 30% van de totale online transacties binnen zanox vindt namelijk via mobiel plaats. Zanox neemt aan dat dit komt door de complexiteit van bepaalde producten. Naarmate de complexiteit van het product stijgt, daalt het aandeel in verkopen via smartphone of tablet.
Overstappen of verlengen
Om te achterhalen wat de werkelijke redenen voor consumenten zijn om bij hun huidige telecomaanbieder te blijven, heeft zanox een aanvullend onderzoek uitgevoerd onder 350 mobiele abonnees. Hieruit bleek dat 53% van alle respondenten de intentie heeft te willen verlengen wanneer een verlengingsaanbod wordt getoond. Vooral de invulling van dat verlengingsaanbod dat abonnees krijgen aangeboden, geeft de doorslag om ook daadwerkelijk te gaan verlengen.
Voor een grotere databundel zou 64% graag klant blijven bij de huidige provider, een nieuw toestel zorgt dat 63% trouw blijft en het aanbod van 4G internetsnelheid is voor 58% al voldoende om te verlengen in plaats van over te stappen naar een andere provider.
Consument staat centraal
Door de groeiende online informatievoorziening weet de consument steeds beter het mobiele aanbod te vinden. Maar de grote diversiteit van het aanbod maakt het voor de consument nog steeds lastig een keuze te maken tussen de verscheidene telecomproducten. Meer en meer websites bieden de consument echter een helpende hand, doordat producten tot in detail vergeleken en gefilterd kunnen worden.
Bovendien wordt de trend om de consument centraal te stellen ondersteund door de inmenging van officiële instanties als de Autoriteit Financiële Markten (AFM). Zo heeft de AFM reclame-uitingen van telecomaanbieders aan banden gelegd (er mag niet worden geadverteerd met “Gratis” mobiele telefoon) en moet de klant worden geïnformeerd over het telefoonkrediet en de kosten.
De grote uitdaging in 2016 in de telecomsector is het op juiste wijze bedienen van de klantbehoefte. Het productaanbod, maar zeker ook de informatievoorziening moet steeds vollediger aansluiten op de daadwerkelijke vraag. Dat deze vraag elke maand verandert door wisselend abonnement verbruik van de klant, maakt de opdracht niet eenvoudiger. Maar als een consument meer invloed en controle kan uitoefenen op haar abonnement, dan zal zij achteraf niet voor verrassingen komen te staan en zal dit enkel meer vertrouwen en een grotere waardering opleveren.
Lees de uitgebreide toelichting van het onderzoek op: http://blog.zanox.com/nl/nederland/2016/06/10/zanox-telecom-barometer-traditionele-badkuip-verdwijnt/
Over zanox
Zanox is het grootste performance marketing netwerk van Europa. Het veelzijdige publisher-netwerk van zanox beslaat op de verschillende devices de gehele customer journey. Hierdoor kan zanox de merkvoorkeur optimaliseren en advertenties converteren naar leads en sales met behulp van rijke data en inzichten in het online gedrag van consumenten. Het netwerk en de producten van zanox kunnen op ieder device het juiste aanbod op het juiste moment aan de juiste consument tonen. Adverteerders zijn ervan verzekerd dat iedere euro van het marketingbudget in iedere fase van de customer journey accountable is en effectief wordt ingezet.
Zanox ondersteunt o.a. Zalando, de Bijenkorf, Centraal Beheer Achmea, FBTO, T-Mobile en KPN met betere targeting, het boosten van de performance en het verhogen van de opbrengsten binnen alle fasen van de customer journey. Zanox is gespecialiseerd in performance marketing en werd in 2013 uitgeroepen tot Beste Affiliate Netwerk.
Over de “zanox Telecom Barometer 2015”
Het advertentienetwerk zanox is het grootste en meest relevante Europese platform voor analyses van trends en ontwikkelingen op het gebied van e-commerce.
In de zanox Telecom Barometer 2015 zijn gegevens gebruikt van alle telecom adverteerdersprogramma’s in Nederland, met jaarlijks meer dan honderdduizend consumententransacties. De zanox Telecom Barometer is een goede graadmeter voor ontwikkelingen in e-commerce, omdat de berekeningen niet gebaseerd zijn op projecten, enquêtes of andere deskundige adviezen, maar op de daadwerkelijke transacties van de consument; dus de aankopen, contractaanvullingen of abonnementen. De zanox Telecom Barometer 2015 is daarom een goede indicator van nieuwe ontwikkelingen en verschuivingen in marktaandelen en consumentengebruik op het gebied van e-commerce in de Nederlandse telecomindustrie.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.