Geplaatst door Telecompaper

Ziggo haalt KPN bijna in op vaste telefonie-markt

Houten, The Netherlands, 16 June 2017 – Ziggo heeft marktleider KPN bijna ingehaald in de strijd om de gebruiker van vaste telefonie. Het verschil tussen KPN en de kabelaanbieder bedroeg eind maart 2017 nog maar 1 procentpunt. Ziggo groeide in marktaandeel met 0,3 procentpunt naar 40,7 procent. KPN verloor 0,1 procentpunt en kwam uit op 41,7 procent. De twee vaste telecomaanbieders strijden om een al jaren krimpende markt. Ook in het eerste kwartaal van 2017 was er weer krimp in het aantal telefonie-aansluitingen: 0,4 procentpunt naar ruim 6,2 miljoen, aldus marktonderzoeksbureau Telecompaper.

Volgens de nieuwste editie van het Dutch Fixed Telephony Market-rapport van Telecompaper is Tele2 op afstand de derde aanbieder in vaste-telefonieaansluitingen. Het marktaandeel van deze operator is stabiel gebleven op 4,6 procent. De overige aanbieders hebben nog 14 procent te verdelen van de in totaal nog 6,24 miljoen aansluitingen op 31 maart. Dit zijn steeds meer digitale aansluitingen. De groei van 0,1 procentpunt in digitale (VoIP)-telefonie was echter onvoldoende om de daling in analoge lijnen te compenseren.

Groei in glasvezel- en DSL-VoIP

Het aantal digitale telefonielijnen kwam uit op 5,63 miljoen eind eerste kwartaal, vooral omdat dat glasvezel VoIP groeide met 9,5 procent ten opzichte van het eerste kwartaal van 2016. Tegelijkertijd daalde kabel VoIP-telefonie met 1.000 aansluitingen om uit te komen op 2,66 miljoen en steeg DSL VoIP telefonie met 1.000 aansluitingen naar 2,057 miljoen.

“Voor de komende jaren verwachten we een vergelijkbare trend,” aldus Kamiel Albrecht, Telecompaper-analist en schrijver van het rapport: “een lichte daling in vaste telefonielijnen waarbij de groei van VoIP-telefonie via glasvezel niet voldoende is om de daling bij traditionele telefonie en een langzamere daling van kabel en DSL VoIP te compenseren.“

Krimp omzet met 3,4 procent

De Nederlandse vaste telefonieomzet* daalde in het eerste kwartaal van 2017 sterker dan het volume: met 3,4 procent naar 263 miljoen euro. Deze omzetdaling is al in 2013 ingezet en wordt veroorzaakt door minder gebruik en lagere prijzen. De keuze van KPN om per 1 juli 2017 toch weer een maandelijks bedrag in rekening te brengen voor een vaste telefonie als optie bij een breedband verbinding, zal in de tweede helft 2017 leidden tot een iets minder grote omzetdaling. Voor heel 2017 verwacht Telecompaper echter dat de vaste telefonie-omzet daalt met meer dan 6 procent.

Telecompaper voorziet verder dat de trends van omzet- en volumedaling doorzetten in de komende jaren, waarbij de omzet procentueel sneller daalt dan het aantal aansluitingen. Dat betekent een gemiddelde daling per jaar voor de periode 2017 tot en met 2021 van 1,1 procent in aansluitingen en 5,2 procent voor de omzet.

Voor de redactie

*Dit is omzet verkregen uit lijnhuur voor vaste telefonie en gebruik via PSTN/ISDN/CPS/WLR  of managed VoIP via kabel-, DSL- en/of glasvezelnetwerken. Over the top VoIP-diensten zoals Skype en omzet uit installatie- en verzendkosten, alsmede verkoop van toestellen of randapparatuur worden niet meegenomen.

De cijfers in dit persbericht zijn niet één op één vergelijkbaar met cijfers in eerdere persberichten van Telecompaper over Nederlandse vaste telefoniemarktrapportages, vanwege continue verbeteringen in berekeningen.

Het ‘Dutch Fixed Telephony 2017 Q1’rapport biedt een gedetailleerde voorspelling van de omzet, aansluitingen en verwachte marktaandelen per technologie voor de periode tot en met 2021, naast informatie over Q1 2017. Het rapport kost 495 euro voor 1 gebruiker of 795 euro voor 2-5 gebruikers.

Telecompaper

Telecompaper is een gerespecteerde, onafhankelijk opererende marktonderzoeker en persbureau met een focus op de nationale en internationale Technologie-, Media- en Telecommunicatiesector (TMT). Telecompaper levert klanten informatie, inzichten, analyses en nieuws. Nationale en internationale bedrijven, organisaties en overheidsinstellingen gebruiken onze informatie om beslissingen in alle geledingen van de organisatie te nemen en hun beleid uit te stippelen. Kijk voor meer informatie op onze website: www.telecompaper.com.