Deel dit artikel
-

Internetbureaus: ‘Multichannel dwingt tot eenvoud, overal’

Nederlands grootste internetbureaus voorzien dat hun klanten internet dit jaar nog strategischer gaan inzetten. Het wordt een geïntegreerd onderdeel van alle mediakanalen. Multichannel handelen wordt complex vanwege de gewenste eenvoud.

“De vermeende crisis is koren op de molen van booming e-commerce. Het internetkanaal is de kans voor ondernemers om kosten te besparen en de consument te bedienen, ter vervanging van het fysieke kanaal”, stelt Gert Hans Berghuis van Fabrique. Hij is een van de bureaudirecteuren die voor het Platform Internetbureaus Nederland (PIBN) zijn visie op 2012 geeft.

“We gaan in 2012 verder op zoek naar mogelijkheden van e-commerce op mobiel, tablet, Facebook, televisie en zo meer.” Paul Manuel van Tam Tam: “Het is onvermijdelijk dat internettelevisie doorbreekt. De Olympische Spelen zijn daar de drager voor.”

Adjan Kodde houdt een slag om de arm. Het is volgens hem geen wet van Meden en Perzen dat het beschikbaar komen van meer digitale kanalen leidt tot meer aandacht en omzet. “Eenduidige experience over de kanalen heen is van groot belang. Zowel op technisch als organisatorisch gebied moeten daarvoor slagen gemaakt worden. De gebruiker maakt horizontaal gebruik van de kanalen terwijl het binnen bedrijven nog steeds verticaal georganiseerd is. Er moet één databron, één platform en een centrale regie vanuit de opdrachtgever komen.”

Het ziet er ook naar uit, aldus de gepolste directeuren, dat HTML5 het gaat winnen van losse applicaties. Het is te bewerkelijk om voor het groeiend aantal kanalen per platform een specialistische app te bouwen en onderhouden/

Marcel Houtman van LBi: “Responsive design is een absolute trend. Het ontwerpen van dynamische pagina’s die met de resolutie mee veranderen, biedt vele voordelen.” Branchegenoot Paul Hinze van Lectric Groep: “In beperkte vorm bestond responsive design 10 jaar geleden ook al, maar toen als gevolg van schermresoluties op de pc. Nu zal HTML5 massa krijgen en vaker apps vervangen.”

Adjan Kodde vult aan: “De komst van HTML5 betekent het einde van de native apps die elk hun eigen onderhoud vergen. De gebruiker zal een uniformere user experience krijgen en grotere vrijheden om te kiezen welk device hem op welk moment het beste uitkomt.”

Foto: Macinate (cc)

Deel dit bericht

2 Reacties

Adjan Kodde

Hm, beetje vreemde interpretatie van mijn mening. Uiteraard gaat de opkomst van meerdere devices leiden tot meer kansen voor e-commerce omzet. Ik heb aangegeven dat veel aandacht voor een consistente experience wel enorm gaat helpen bij het benutten van die kansen, het is niet slim om versnipperd met de kanalen om te gaan. Voor meer inzicht in die richting kan de video van Mirabeau op Emerce eRetail worden bekeken: https://www.youtube.com/watch?v=wGBPHC1W8SU&feature=youtu.be&hd=1

Jeroen Bos

Er wordt nog veel teveel in kanalen gedacht terwijl de consument niet in kanalen denkt maar ik (winkel)merken of producten. Wanneer bedrijven zich verticaal blijven gedragen zullen consumenten geen loyaliteit laten zien. Wanneer consumenten gestimuleerd worden in alle kanalen te kopen en er geen verschil in ervaring is, stijgt de klantwaarde.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond